Ämnen:
Teknik, Matematik
·
Årskurs:
5
Edsskolan, Östhammar · Senast uppdaterad: 3 september 2020
Vad är programmering? Under en period framåt kommer eleverna i åk 5 att få lära sig mer om och prova på enkel programmering.
- vad programmering är och vilka föremål som är programmerade.
- olika begrepp som hör till programmering.
- hur man programmerar på ett lekfullt sätt.
- få programmera en kompis med hjälp av instruktioner.
- skapa och följa egna banor som Blue-boten ska programmeras att följa.
- programmera med Code.org
- titta på programserien Programmera mera 2.0
- läsa och diskutera
- visa förståelse för vad som är programmering och inte.
- vara delaktig i diskussioner och aktiviteter under lektioner.
- visa förmågan att samarbeta och lösa problem med hjälp av vardaglig teknik.
Centralt innehåll (4)
Teknikutvecklingsarbetets olika faser: identifiering av behov, undersökning, förslag till lösningar, konstruktion och utprövning.
Hur algoritmer kan skapas och användas vid programmering. Programmering i visuella programmeringsmiljöer.
Några av datorns delar och deras funktioner, till exempel processor och arbetsminne. Hur datorer styrs av program och kan kopplas samman i nätverk.
Att styra egna konstruktioner eller andra föremål med programmering.
Kriterier (2)
Eleven kan genomföra mycket enkla teknikutvecklings- och konstruktionsarbeten genom att pröva möjliga idéer till lösningar samt utforma enkla fysiska eller digitala modeller.
Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt.
Innehåller inga uppgifter