Skolbanken Logo
Skolbanken

Ämnen:

Slöjd

·

Årskurs:

F

Automata

Mälarhöjdens skola, Stockholm Grundskolor · Senast uppdaterad: 15 februari 2023

Eleven ska skapa en egen automata med rörliga detaljer.

Vad ska vi arbeta med?

Ni ska göra en automata. En automata är att få en något att röra sig med hjälp av olika krafter. 

 

Hur ska vi arbeta?

Ni ska arbeta genom slöjdprocessen: idéutveckling, övervägande, framställning och värdering. Ni börjar med en ritning på den produkt ni ska tillverka. Tänk noga igenom hur rörelserna ska vara innan ni börjar med framställandet av automatan. En automata kan se ut på olika sätt med syftet är att få en "figur" flyttad med hjälp av olika rörelser. Rörelserna framställs genom tex kugghjul, förskjutet centrum eller ovalformade former. Vad jag vill se från er är att ni utifrån er planering kan utforma ett slutresultat som överensstämmer med planeringen, det är helt ok att under arbetes gång ändra på planeringen. Design och funktion kommer att bedömas.

 

Vad ska du lära dig?

Ni ska tillämpa gamla kunskaper. Dessa kan vara att göra en låda där planhyvling och rätta vinklar ska tillämpas. Ni ska lära er hopsättning i olika materiel. Ni ska kunna hantera verktyg och maskiner utifrån era kunskaper ni fått tidigare.


Läroplanskopplingar

formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker,

analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp, och

tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck.

Handverktyg, redskap och maskiner hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.

Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar, såväl med som utan digitala verktyg. Hur de kan läsas, följas och kopplas till matematiska beräkningar.

Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och värdering och hur delarna i arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet.

Undersökande av olika materials form, funktion och konstruktionsmöjligheter.

Dokumentation i ord och bild av arbetsprocessen och resultatet, såväl med som utan digitala verktyg.

Arkitektur, konst och design som inspirationskällor och förebilder vid bearbetning av egna idéer.

Egen formgivning med hjälp av olika material, färger och former.

Design, konsthantverk, hemslöjd och andra slöjdformer i det offentliga rummet.

Matriser i planeringen

Innehåller inga matriser

Uppgifter

Innehåller inga uppgifter

Hjälp och support

Academy

FAQ

Ge oss feedback