👋🏼 Var med och förbättra Skolbanken med oss på Unikum. Svara på formuläret här

Skolbanken – inspiration och utveckling från hela landet

Verklighetsuppfattning åk 4-6

Skapad 2020-09-21 12:45 i Lingenässkolan A Kristianstad
Kommunmall som exempel för pedagogisk planering på grundskolan
Grundsärskola F – 9 Verklighetsuppfattning
Verklighetsuppfattning läsåret 20/21

Innehåll

Konkretiserat mål:

Du ska få lära dig:

  • Tidsuppfattning, först och sedan.
  • Att planera och ordna händelser i tidsföljd.
  • Att följa en karta och få en uppfattning om avstånd, riktning, riktmärken och kännetecken.
  • Att tolka och själv göra avbildningar av verkligheten med bild och foto.
  • Att jämföra, sortera och kategorisera föremål utifrån sina egenskaper.
  • Geometriska figurer och namn på några av dessa, till exempel cirkel, kvadrat och triangel.
  • Antalsuppfattning 0-10
  • Addition, talområdet 1-5.
  • Praktisk problemlösning med laborativt material.
  • Att skriva och skriva ut på dator.
  • Att programmera för att styra rörelse.
  • Hur val och handlingar påverkar naturen.
  • Att göra observationer av dygn, årstider och vädertyper.
  • Att använda ord, begrepp och symboler inom ämnesområdet verklighetsuppfattning.

Undervisning:

Du kommer att få:

  • Arbeta tillsammans med vuxen och självständigt med anpassat material.
  • Arbeta med orientering på skolgården
  • Arbeta med Google Earth
  • Arbeta med kartan med utgångspunkt från var du bor och var dina klasskamrater bor.
  • Följa vädret varje dag i ett stapeldiagram.
  • Arbeta med stöd av vuxen på Skolplus.
  • Arbeta med våra robotar.
  • Arbeta praktiskt med antalsuppfattning och addition 1-5.
  • Skriva på dator utifrån intresse och sedan skriva ut det skrivna. 
  • Lära dig nya ord och begrepp som rör det vi arbetar med.

Kopplingar till läroplanen

  • Syfte
  • ordna händelser och upplevelser i tid och rum,
    VEU
  • sortera föremål utifrån kvalitet och kvantitet,
    VEU
  • reflektera över samband mellan orsak och verkan,
    VEU
  • använda ord, begrepp och symboler inom ämnesområdet.
    VEU
  • Centralt innehåll
  • Tidsuppfattning, till exempel länge, före och straxt.
    VEU  4-6
  • Planering av händelser i tidsföljd, och tidsåtgång för aktiviteter.
    VEU  4-6
  • Avstånd, riktning, riktmärken och kännemärken och hur de används vid förflyttning.
    VEU  4-6
  • Avbildningar av verkligheten, till exempel bild, foto och film.
    VEU  4-6
  • Likheter och olikheter. Hur föremål kan jämföras, sorteras och kategoriseras utifrån sina egenskaper.
    VEU  4-6
  • Geometriska figurer och namn på några av dessa, till exempel cirkel, kvadrat och triangel.
    VEU  4-6
  • De fyra räknesätten i praktiska situationer.
    VEU  4-6
  • Metoder och strategier för att påverka situationer och lösa problem.
    VEU  4-6
  • Hur datorer används och några av datorns grundläggande delar för inmatning, utmatning och lagring, till exempel tangentbord och skärm.
    VEU  4-6
  • Några vardagliga föremål som styrs av datorer och program. Hur programmering används för att styra föremål, till exempel rörelse.
    VEU  4-6
  • Ord, begrepp och symboler inom ämnesområdet verklighetsuppfattning för att till exempel kommunicera om människa, djur och natur.
    VEU  4-6
  • Kunskapskrav
  • Eleven reagerar igenkännande i bekanta miljöer och visar förväntan inför händelser.
    VEU   9
  • Dessutom deltar eleven i övningar om objekts beständighet och i bedömningar av avstånd och riktning.
    VEU   9
  • Eleven kan delta i kommunikation om orsak och verkan och i att använda metoder och strategier för att påverka och lösa situationer i vardagen.
    VEU   9
  • Eleven deltar i undersökningar av hur några tekniska föremål används och fungerar och i kommunikation om hur redskap och teknisk utrustning kan användas på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
    VEU   9
  • Eleven identifierar ord, begrepp och symboler på ett i sammanhanget relevant sätt genom att visa igenkännande och samspela.
    VEU   9