Skolbanken – inspiration och utveckling från hela landet

Digital programmering v 42-46

Skapad 2020-10-02 05:29 i Hökarängsskolan Stockholm Grundskolor
Vi kommer under några veckor lära oss om digital programmering. Vad är digital programmering? Vilka föremål känner vi till som är programmerade?
Grundskola 2 Matematik Teknik Svenska
Vi kommer under några veckor lära oss om digital programmering. Vad är digital programmering? Vilka föremål känner vi till som är programmerade?

Innehåll

     Innehåll:

      Eleverna kommer få programmera med en kompis med hjälp av instruktioner.  

      De kommer få  följa  banor som Bee-boten ska programmeras att följa.

      Eleverna kommer få arbeta  med iPads och  programmera i spel (Bee-bot, code och ScratchJr).

 

     Mål :

  • Att veta vad programmering är.
  • Att kunna förstå olika begrepp som hör till programmering.
  • Att få lära sig hur man programmerar på ett lekfullt sätt.

 

       Begrepp att kunna:

      Instruktion, instruerande text, analog, digital programmering, problemlösning.

 

      Bedömningsunderlag:

  •  Vara delaktig i diskussioner och aktiviteter under lektioner.
  • Visa förmågan att samarbeta och lösa problem med hjälp av digital teknik.

Kopplingar till läroplanen

  • Centralt innehåll
  • Digitala verktyg och medier för kommunikation.
    Gr lgr11  -
  • Att styra föremål med programmering.
    Tk  1-3
Beröm eller ge feedback på det här materialet genom att skriva en kommentar här: