Skolbanken Logo
Skolbanken

Ämnen:

Teknik

·

Årskurs:

4

Programmering, 4an

Klämmestorpsskolan, Mjölby · Senast uppdaterad: 29 oktober 2020

Vad är programmerat? Vad är en loop? Är bugg desamma som lagg? Är tålamod viktigt att ha när man programmerar? Ja, alla dessa frågor kommer du få svar på under detta område :).

Målet är att eleverna ska lära sig:

- Vad programmering är och vilka föremål som är programmerade.

- Olika begrepp som hör till programmering.

- Hur man programmerar analogt.

 

För att eleverna ska lära sig detta kommer de:

- Se avsnitt från programserien "Programmera mera"

- Skapa och följa egna banor med analog programmering.

- Skapa instruktioner med exakt information så "roboten" gör det du vill.

- Arbeta i par, enskilt samt delta i gemensamma aktiviteter.

 

Eleverna visar sina kunskaper genom att:

- Visa förståelse för vad som är programmering och inte.

- Vara delaktig i diskussioner och aktiviteter under lektioner.

-Visa förmågan att samarbeta och lösa problem.

Kopplingar till läroplanen

  • Syfte
  • Pröva och utveckla idéer, lösa problem och omsätta idéerna i handling,
     
  • Skapa och upprätthålla goda relationer samt samarbeta utifrån ett demokratiskt och empatiskt förhållningssätt,
     
  • Använda matematiska begrepp och resonemang för att kommunicera och lösa problem,
     
  • Utforska och beskriva företeelser och samband i natur, teknik och samhälle, och
     
  • Centralt innehåll
  • Digitala verktyg och medier för kommunikation. 
     
     
        Att styra egna konstruktioner eller andra föremål med programmering

Läroplanskopplingar

Innehåller inga läroplanspunkter

Matriser i planeringen

Innehåller inga matriser

Uppgifter

Innehåller inga uppgifter

Hjälp och support

Academy

FAQ

Ge oss feedback