Skolbanken – inspiration och utveckling från hela landet

Programmering

Skapad 2020-11-10 19:28 i Östergårdsskolan Halmstad
Grundskola 6 Teknik
I ett relativt litet arbetsområde kommer du att få sammanfoga dina kunskaper inom biologi och teknik.

Innehåll

Utgångspunkt:

Eleverna arbetar intensivt i eng och biologi med livets utveckling. De har under tidigare år och arbetsområden arbetat i scratch.

 

Genomförande:

Under de tre närmaste veckorna kommer du som elev att få arbeta med scratch och göra sekvenser av bilder/ animeringar. Innehållet kommer du att få ta ifrån lektionerna i biologi. Följande delområden kan användas i ditt arbete:

- Hur vårt solsystem uppkom 

- Livet i havet

- Groddjur

- Kräldjur

Ditt arbete ska så tydligt som möjligt gestalta den eller de delar i utvecklingen som du har valt.

 

Bedömning:

Både ditt arbete och din slutprodukt kommer att bedömas utifrån din problemlösningsförmåga enligt matrisen nedan.

Matriser

Tk
Programmering

E
C
A
Problemlösningsförmåga
Förmåga att identifiera möjligheter och omvandla idéer till handling.
Du löser problem som dyker upp under arbetets gång. Du använder tiden väl – håller tider, fokuserar på ämnet och lösningar.
Du använder medvetet tid, utrymme och kunskap effektivt. Då problem eller möjligheter visar sig, hanterar du dem till exempel genom att ta kontakt med någon som kan hjälpa dig vidare och/eller sökt lösningar i litteratur, datasökning.
Du hittar framgångsrika lösningar. Din idé tillför något nytt/oväntat som få förväntat eller föreställt sig.
Beröm eller ge feedback på det här materialet genom att skriva en kommentar här: