Skolbanken – inspiration och utveckling från hela landet

Teknik åk 3

Skapad 2020-12-13 16:55 i Östra skolan F-6 Trelleborg
Grundskola 3 Teknik
Vad är teknik egentligen? Tekniken finns runt omkring oss hela tiden. Tekniska lösningar har i alla tider varit betydelsefulla för människan och för samhällens utveckling. Vi kommer tillsammans att utforska och undersöka hur tekniken fungerar och förändras.

Innehåll


Vi kommer att undersöka vilken teknik som finns i vår vardag. Vi kommer att arbeta med begreppen teknik och tekniska lösningar. Hur har människan härmat naturen för att lösa problem och hur har utvecklingen gått? Hur har vårt samhälle blivit mer datoriserat och hur fungerar en dator?

Eleverna kommer att få diskutera tillsammans och arbeta praktiskt med olika föremål och konstruktioner. Vi kommer att lyssna till "grej of the day", diskutera, läsa faktatexter och se på filmer. Vi kommer att arbeta praktiskt med programmering och skapa olika tekniska föremål.

Bedömning

Du ska kunna ge exempel på några vanliga tekniska lösningar. 

Beskriva några vardagliga föremål.

Programmera kamrat och Bee bots enligt given bana.

Kunna skriva beskrivande text och laborationsrapport.

Tidsplan

åk 3

Begrepp:

Teknik

Behov

Tekniska lösningar

Programmera

Funktion

Konstruera

Material

 

 

 

Kopplingar till läroplanen

  • Syfte
  • identifiera och analysera tekniska lösningar utifrån ändamålsenlighet och funktion,
    Tk
  • använda teknikområdets begrepp och uttrycksformer,
    Tk
  • analysera drivkrafter bakom teknikutveckling och hur tekniken har förändrats över tid.
    Tk
  • Centralt innehåll
  • Några enkla ord och begrepp för att benämna och samtala om tekniska lösningar.
    Tk  1-3
  • Egna konstruktioner där man tillämpar enkla mekanismer.
    Tk  1-3
  • Dokumentation i form av enkla skisser, bilder samt fysiska och digitala modeller.
    Tk  1-3
  • Hur föremålen i elevens vardag har förändrats över tid.
    Tk  1-3
  • Säkerhet vid teknikanvändning, till exempel när man hanterar elektricitet och använder olika tjänster via internet.
    Tk  1-3
  • Att styra föremål med programmering.
    Tk  1-3
  • Kunskapskrav
  • Eleven kan beskriva och ge exempel på enkla tekniska lösningar i vardagen och några ingående delar som samverkar för att uppnå ändamålsenlighet och funktion.
    Tk  E 6
  • Eleven gör enkla dokumentationer av arbetet med skisser, modeller eller texter där intentionen i arbetet till viss del är synliggjord.
    Tk  E 6
Beröm eller ge feedback på det här materialet genom att skriva en kommentar här: