Skolbanken Logo
Skolbanken

Ämnen:

Teknik

·

Årskurs:

4

Datorer och programmering

Hagbyskolan, Linköping · Senast uppdaterad: 26 januari 2021

Robotar, datorer, mobiler - hur fick vi allt och vad kan de göra? Din mobiltelefon är mer kraftfull än den dator som tog oss till månen. Du får lära dig om enkel programmering och om hur en dator fungerar.

Under detta arbetsområde i teknik kommer du att få lära dig vad en dator används till och vad som finns inuti. Vi lär oss om vad som menas med datorprogram och hur man kan göra en enkel programmering. Vi kommer även att diskutera digitaliseringens för- och nackdelar. 

 

Målet med undervisningen

Efter arbetsområdet är slutfört så ska du ha lärt dig om:

  • Att styra föremål med programmering.
  • Vad datorer används till och några av datorernas grundläggande delar.
  • Att styra egna konstruktioner eller andra föremål med programmering.
  • Några av datorns delar och deras funktioner.
  • Hur datorer styrs av program och kan kopplas samman i nätverk.

Ord och begrepp

Program, programmering, sensorer, kod, processor, indataenhet, utdataenhet, maskinkod, mjukvara, hårdvara, operativsystem, användargränssnitt, datalogiskt tänkande, binär kod, nätverk, virus, AI

Arbetssätt

  • Titta på programmet "Programmera Mera 2.0"
  • Aktiviteter
  • Helklassdiskussioner
  • Analog programmering, det vill säga att programmera en kompis att utföra något i klassrummet.
  • Digital programmering, exempelvis Scratch

Bedömning

  • Ditt dagliga arbete på lektionerna.
  • Hur väl du kan göra och följa en instruktion
  • Ditt arbete och delaktighet vid programmeringsaktiviteterna.

 

 


Läroplanskopplingar

använda teknikområdets begrepp och uttrycksformer,

värdera konsekvenser av olika teknikval för individ, samhälle och miljö, och

analysera drivkrafter bakom teknikutveckling och hur tekniken har förändrats över tid.

Ord och begrepp för att benämna och samtala om tekniska lösningar.

Vanliga tekniska system i hemmet och samhället, till exempel nätverk för datakommunikation, vatten- och avloppssystem samt system för återvinning. Några delar i systemen och hur de samverkar.

Konsekvenser av teknikval, till exempel för- och nackdelar med olika tekniska lösningar.

Det binära talsystemet och hur det kan tillämpas i digital teknik samt talsystem som använts i några kulturer genom historien, till exempel den babyloniska.

Några av datorns delar och deras funktioner, till exempel processor och arbetsminne. Hur datorer styrs av program och kan kopplas samman i nätverk.

Att styra egna konstruktioner eller andra föremål med programmering.

Säkerhet vid teknikanvändning, till exempel vid överföring av information i digitala miljöer.

Matriser i planeringen
Datorer och programmering
Uppgifter

Innehåller inga uppgifter

Hjälp och support

Academy

FAQ

Ge oss feedback