Ämnen:
Teknik
·
Årskurs:
2
Närlundaskolan, Ekerö · Senast uppdaterad: 15 augusti 2022
Termin/läsårsplanering i teknik. Detta är en översikt över vad vi kommer jobba med under terminen. Lektionerna fylls på allteftersom.
Vecka 2: Värdegrundsvecka
Vecka 3: 2:1 Dansprogrammering-visa
Vecka 4: 2:2 Dansprogrammering-visa
Vecka 5: Pulkaåkning
Vecka 6: EHM
Vecka 7: 2:1 Programmera Mera Vad är en algoritm?
Vecka 8: 2:2 Programmera Mera Vad är en algoritm?
Vecka 9: SPORTLOV
Vecka 10: 2:1 Programmera i Scratch
Vecka 11: 2:2 Programmera i Scratch
Vecka 12: 2:1 Programmera Mera Hur styr villkor programmering?
Vecka 13:2:2 Programmera Mera Hur styr villkor programmering?
Vecka 14 PÅSKLOV
Vecka 15: Vi gör egna spel med olika villkor.
Vecka 16: Vi gör egna spel med olika villkor.
Vecka 17: Musik och programmering
Vecka 18: Musik och programmering
Vecka 19: Lov
Vecka 20: Förbereda bana och kod för Bluebot
Vecka 21: Förbereda bana och kod för Bluebot
Vecka 22:
För med detaljerad planering läs tabellen nedan, den kan endast öppnas i webbläsare!
Vecka |
Fokus |
Material |
Övrigt |
|
|
JULLOV |
|
|
|
2 |
Värdegrundsvecka |
|
|
|
3 |
Fortsättning Dansprogrammering |
Papper, figurer |
2. Dansprogrammering (Tips! Titta på Programmera mera – Lektionstips) Använd Kopieringsunderlag 8 med rörelsekort eller hitta på egna symboler för olika rörelser. • Börja med att introducera rörelserna. • Sätt ihop rörelserna till en dans genom att sätta symbolerna i en lodrät rad. • Dansa igenom rörelserna tillsammans. Varje rörelse upprepas 3 gånger. |
|
4 |
Dansprogrammering-visa |
|
|
|
5 |
Pulkaåkning |
|
||
6 | EHM |
|
||
7 | Vad är en algoritm? |
Programmera Mera Kopieringsunderlag 9 |
||
8 | Vad är en algoritm? |
|
|
|
9 |
SPORTLOV |
|
|
|
10 |
Programmera i Scratch |
|
|
|
11 |
Programmera i Scratch |
|
||
12 |
Hur styr villkor programmering? |
Programmera Mera Kopieringsunderlag 10 |
|
https://urplay.se/program/196678-programmera-mera-hur-styr-villkor-programmering
https://urplay.se/program/202749-programmera-mera-for-larare-villkor
|
13 |
Hur styr villkor programmering? |
Programmera Mera Kopieringsunderlag 10 |
|
https://urplay.se/program/196678-programmera-mera-hur-styr-villkor-programmering
https://urplay.se/program/202749-programmera-mera-for-larare-villkor
|
14 |
PÅSKLOV |
|
|
|
15 |
Arbeta vidare med villkor |
Gör ett eget dataspel i klassrummet (se lärarhandledningen) |
|
|
16 |
Arbeta vidare med villkor |
Gör ett eget dataspel i klassrummet |
|
|
17 |
Musik och programmering |
Programmera Mera
Programmera instrument |
|
https://urplay.se/program/196681-programmera-mera-musik-och-programmering
|
18 |
Musik och programmering |
Programmera Mera
Programmera instrument |
|
https://urplay.se/program/196681-programmera-mera-musik-och-programmering
|
19 |
Lov |
|
|
|
20 | Förbereda bana och kod för Bluebot | Stora papper, randiga papper |
|
|
21 | Förbereda bana och kod för Bluebot |
Stora papper, randiga papper |
|
|
|
||||
Åk 3 lektion 1 | Testa banorna med Bluebots | |||
Centralt innehåll (1)
Vad datorer används till och några av datorns grundläggande delar för inmatning, utmatning och lagring av information, till exempel tangenter, skärm och hårddisk. Några vanliga föremål som styrs av datorer.
Innehåller inga matriser
Innehåller inga uppgifter