Skolbanken – inspiration och utveckling från hela landet

Schema Opalens Fritids

Skapad 2021-01-21 10:28 i Närlunda fritidshem Ekerö
Grundskola 1 Bild NO (år 1-3) Samhällskunskap Svenska Teknik Idrott och hälsa Matematik
Hej! Här kommer vi presentera veckoschemat för våra planerade fritids aktiviteter.

Innehåll

 

Måndag

Tisdag

Onsdag

Torsdag

Fredag

Övrigt

Aktiviteter

 

Skapande

Kahoot

Utelekar

Programmering/Fritidsgympa

Städning/Mysmellis/

Spelhåla

 

Varje dag

Hjälm och stjärtlapp vid snö, extra kläder

 

v.8

Kl.14-15

Skapande

Ekar

Ugglor (förskolleklass)

Kl.14-14.45

Kahoot

Björkar

Rävar (förskolleklass)

 

Kl. 14-15

 

Kl. 14-15

Programmering 

 Ekar

Kl. 15-15.30

Fritidsgympa 

Björkar

 

 

Kl.13.00

Städning +

Kl. 13.45-14.15

Mysmellis grupp 8

(Charlie, Ebba, Gabriel, Olle, Felix Q., Sigrid, Cornelia, Max)

 

Kl.14.15-15.15

Spelhåla

Björkar

Ekar

 

 

v.9

SPORTLOV SPORTLOV SPORTLOV SPORTLOV SPORTLOV

 

 

 

 

 

 

 

 

Kopplingar till läroplanen

  • Syfte
  • skapa bilder med digitala och hantverksmässiga tekniker och verktyg samt med olika material,
    Bl
  • undersöka och presentera olika ämnesområden med bilder, och
    Bl
  • röra sig allsidigt i olika fysiska sammanhang,
    Idh
  • genomföra och anpassa utevistelser och friluftsliv efter olika förhållanden och miljöer, och
    Idh
  • formulera och lösa problem med hjälp av matematik samt värdera valda strategier och metoder,
    Ma
  • välja och använda lämpliga matematiska metoder för att göra beräkningar och lösa rutinuppgifter,
    Ma
  • föra och följa matematiska resonemang, och
    Ma
  • uttrycka och värdera olika ståndpunkter i till exempel aktuella samhällsfrågor och argumentera utifrån fakta, värderingar och olika perspektiv,
    Sh
  • reflektera över mänskliga rättigheter samt demokratiska värden, principer, arbetssätt och beslutsprocesser.
    Sh
  • anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang,
    Sv
  • söka information från olika källor och värdera dessa.
    Sv
  • identifiera problem och behov som kan lösas med teknik och utarbeta förslag till lösningar,
    Tk
  • använda biologins begrepp, modeller och teorier för att beskriva och förklara biologiska samband i människokroppen, naturen och samhället.
    NO
  • Centralt innehåll
  • Teckning, måleri, modellering och konstruktion.
    Bl  1-3
  • Olika element som bygger upp en bild: färg, form, linje, yta samt för- och bakgrund.
    Bl  1-3
  • Några verktyg för teckning, måleri, modellering, konstruktioner och fotografering och hur dessa benämns.
    Bl  1-3
  • Plana och formbara material, till exempel papper, lera, gips och naturmaterial och hur dessa kan användas i olika bildarbeten.
    Bl  1-3
  • Grovmotoriska grundformer, till exempel springa, hoppa och klättra. Deras sammansatta former i redskapsövningar, lekar, danser och rörelser till musik, såväl inomhus som utomhus.
    Idh  1-3
  • Enkla lekar och danser och deras regler.
    Idh  1-3
  • Ord och begrepp för och samtal om upplevelser av lek, hälsa, natur- och utevistelser.
    Idh  1-3
  • Lekar och rörelse i natur- och utemiljö.
    Idh  1-3
  • Säkerhet och hänsynstagande i samband med lekar, spel och vid natur- och utevistelser.
    Idh  1-3
  • Naturliga tal och deras egenskaper samt hur talen kan delas upp och hur de kan användas för att ange antal och ordning
    Ma  1-3
  • Centrala metoder för beräkningar med naturliga tal, vid huvudräkning och överslagsräkning samt vid beräkningar med skriftliga metoder och digitala verktyg. Metodernas användning i olika situationer.
    Ma  1-3
  • Rimlighetsbedömning i vardagliga situationer
    Ma  1-3
  • Hur enkla mönster i talföljder och enkla geometriska mönster kan konstrueras, beskrivas och uttryckas
    Ma  1-3
  • Symmetri, till exempel i bilder och i naturen, och hur symmetri kan konstrueras.
    Ma  1-3
  • Slumpmässiga händelser i experiment och spel.
    Ma  1-3
  • Olika proportionella samband, däribland dubbelt och hälften.
    Ma  1-3
  • Livsfrågor med betydelse för eleven, till exempel gott och ont, rätt och orätt, kamratskap, könsroller, jämställdhet och relationer.
    Sh  1-3
  • Normer och regler i elevens livsmiljö, till exempel i skolan, i digitala miljöer och i sportsammanhang.
    Sh  1-3
  • Förutsättningar i natur och miljö för befolkning och bebyggelse, till exempel mark, vatten och klimat.
    Sh  1-3
  • Jordgloben. Kontinenternas och världshavens lägen på jordgloben. Namn och läge på världsdelarna samt på länder och platser som är betydelsefulla för eleven.
    Sh  1-3
  • Miljöfrågor utifrån elevens vardag, till exempel frågor om trafik, energi och matvaror.
    Sh  1-3
  • Grundläggande mänskliga rättigheter såsom alla människors lika värde samt barnets rättigheter i enlighet med konventionen om barnets rättigheter (barnkonventionen).
    Sh  1-3
  • Sambandet mellan ljud och bokstav.
    Sv  1-3
  • Att lyssna och återberätta i olika samtalssituationer.
    Sv  1-3
  • Texter som kombinerar ord och bild, till exempel film, spel och webbtexter.
    Sv  1-3
  • Ord, symboler och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter.
    Sv  1-3
  • Några föremål i elevens vardag och hur de är anpassade efter människans behov.
    Tk  1-3
  • Balans, tyngdpunkt och jämvikt som kan observeras i lek och rörelse, till exempel vid balansgång och på gungbrädor.
    NO  1-3
  • Årstidsväxlingar i naturen och hur man känner igen årstider. Djurs och växters livscykler och anpassningar till olika årstider.
    NO  1-3
  • Djur och växter i närmiljön och hur de kan sorteras, grupperas och artbestämmas samt namn på några vanligt förekommande arter.
    NO  1-3
  • Betydelsen av mat, sömn, hygien, motion och sociala relationer för att må bra.
    NO  1-3
  • Tyngdkraft och friktion som kan observeras vid lek och rörelse, till exempel i gungor och rutschbanor.
    NO  1-3
  • Enkla naturvetenskapliga undersökningar.
    NO  1-3
  • Hur entydiga stegvisa instruktioner kan konstrueras, beskrivas och följas som grund för programmering. Symbolers användning vid stegvisa instruktioner.
    Ma  1-3
  • Texter i digitala miljöer för barn, till exempel texter med länkar och andra interaktiva funktioner.
    Sv  1-3
  • Vad datorer används till och några av datorns grundläggande delar för inmatning, utmatning och lagring av information, till exempel tangenter, skärm och hårddisk. Några vanliga föremål som styrs av datorer.
    Tk  1-3
  • Att styra föremål med programmering.
    Tk  1-3
Beröm eller ge feedback på det här materialet genom att skriva en kommentar här: