Skolbanken Logo
Skolbanken

Årskurs:

F

FRIPP Programmering

Bålbroskolans fritidshem, Norrtälje · Senast uppdaterad: 1 februari 2021

Vi kommer under några veckor titta mer på programmering.

Programmering

Tidsperiod
V. 5 och 6.

Vad ska vi lära oss?:

Vad är programmering? Vilka föremål är programmerade?

Vårt mål är att eleverna

·       Visa förståelse vad programmering är och hur det kan användas.

·       Visa förmåga att lösa problem med hjälp av tekniken.

Förmågor och centralt innehåll:

·       Olika sätt att utforska företeelser i samband med teknik genom digitala medier och hur dessa kan beskrivas.

·       Digitala verktyg för att styra föremål med programmering.

Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att:

·       Eleverna ska få möjlighet att få förståelse för vad programmering är och vilka föremål som är programmerade.

Hur ska vi arbeta för att komma dit?

·       Se avsnitt från programserien "Programmera mera"

·       Jobba med iPads och programmera i apparna ”Lightbot hour”, "Blue-bot", ”Daisy the dinosaur”, ”ScratchJr”, ”A.L.E.X” och ”Box island”

Hur ser vi att vi når målet?

·       Vi observerar och dokumenterar under processens gång.

·       Slutet av arbetet utvärderar vi tillsammans med eleverna och även i arbetslaget. Vi kommer att ställa frågor till eleverna såsom:

- Hur har det gått?
- Vad har ni lärt er?

- Något som var svårt?

Vi kommer att fota under processens gång och lägga upp på unikum för vårdnadshavarna att se.


Läroplanskopplingar

Innehåller inga läroplanspunkter

Matriser i planeringen

Innehåller inga matriser

Uppgifter

Innehåller inga uppgifter

Varför Skolbanken?

Alla delar med alla

Planeringar i Unikum

Vem driver Skolbanken och varför?

Vem äger materialet?

Hjälp och support

Academy

FAQ

Ge oss feedback