Skolbanken – inspiration och utveckling från hela landet

Among us - lösa problem och samarbete

Skapad 2021-02-24 09:10 i Lönnbergsskolan Nordanstig
Grundskola F
Denna lek är baserat på det populära spelet ”Among us”. Ett ”mord-mysterie-spel” som utspelar sig på ett trasigt rymdfarkost långt ut i rymden. Deltagarna blir slumpmässigt tilldelad en (1) av två (2) roller genom korten. CREWMATE eller IMPOSTOR. Målet för CREWMATES är att utföra olika TASKS (uppdrag), undvika att bli dödad, samt vara uppmärksamma på vem som skulle kunna vara en IMPOSTOR. Målet för IMPOSTORS är att i hemlighet sabotera alla TASKS samt att i smyg döda alla CREWMATES. Upptäcker någon en död CREWMATE, eller har starka misstankar om någon, så får de kalla till ett EMERGENCY MEETING. CREWMATES vinner om alla IMPOSTORS elimineras, eller om alla uppgifter slutförs. IMPOSTORS vinner om det finns lika många IMPOSTORS som CREWMATES kvar vid liv.

Innehåll

Arbetssätt

Under några veckor ska de som vill i olika mindre grupper om 10 elever ges möjlighet att delta i denna lek. Uppdragen består bland annat av pussel, byggkonstruktioner och matematiska tal som ska lösas. Det är en lek där vi tränar elevernas förmåga att samarbeta, kommunicera och lyssna på varandra, lösa problem samt förhålla sig till reglerna i leken. 

Efter några veckor när de som vill fått prova så har jag en tanke om att eleverna ska få komma med idéer om hur vi kan utveckla leken. Kanske fler uppdrag eller svårare. 

Uppgifter

Kopplingar till läroplanen

  • Syfte
  • pröva och utveckla idéer, lösa problem och omsätta idéerna i handling,
    Gr lgr11
  • skapa och upprätthålla goda relationer samt samarbeta utifrån ett demokratiskt och empatiskt förhållningssätt,
    Gr lgr11
  • kommunicera med språkliga uttrycksformer i olika sammanhang och för skilda syften,
    Gr lgr11
  • Centralt innehåll
  • Samtala, lyssna, ställa frågor samt framföra egna tankar, åsikter och argument om olika områden, till exempel etiska frågor och vardagliga händelser.
    Gr lgr11  -
  • Byggande och konstruktion med hjälp av olika material, redskap och tekniker.
    Gr lgr11  -
  • Normer och regler i elevernas vardag, till exempel i lekar och spel, och varför regler kan behövas.
    Gr lgr11  -
  • Initiera, organisera och delta i lekar av olika slag.
    Gr lgr11  -
Beröm eller ge feedback på det här materialet genom att skriva en kommentar här: