Skolbanken Logo
Skolbanken

Ämnen:

Matematik

·

Årskurs:

5

Gleerups matematik åk 5 Del 3 och 4

Lövestad skola, Sjöbo · Senast uppdaterad: 2 mars 2021

Vi kommer arbeta på Gleerups Portal med område 3 och 4 som handlar om procent, bråk och sannolikhet.

Gleerups portal - Matematik 5

Vi kommer arbeta med Gleerups portal matematik. Läromedlet är uppbyggt på följande sätt:

    • en aktivitet där eleverna får arbeta laborativt tillsammans med kompisar.
    • en teoridel som består av text och/eller film som förmedlar tips och förklaringar till det eleverna arbetar med. 

    • "vanliga" uppgifter för att hitta samband och mönster.

    • Måluppgifter som testar av om eleverna förstått delen de arbetat med på en E-nivå

    • en fördjupningsuppgift som testar av om eleverna förstått delen de arbetat med, för de elever som vill testa sig på en högre nivå än E.
    • och visa vad du kan som testar av kunskaperna på det eleverna precis gjort, dessa ligger på en E-nivå

 

I aktiviteterna, Tänk efter- och Problemlösnings-uppgifterna som finns i avsnitten kan eleven utveckla sin förmåga att:
    • formulera och lösa problem med hjälp av matematik samt värdera valda strategier och metoder,
    • använda och analysera matematiska begrepp och samband mellan begrepp,
    • välja och använda lämpliga matematiska metoder för att göra beräkningar och lösa rutinuppgifter,
    • föra och följa matematiska resonemang, och
    • använda matematikens uttrycksformer för att samtala om, argumentera och redogöra för frågeställningar, beräkningar och slutsatser.

 

 

Område 3 och 4

Eleverna kommer arbeta med matematik på Gleerups Portal. Vi kommer arbeta med område 3 och 4.

 

Område 3 handlar om Bråk och procent. 

 

Målen för området är följande:

    • Förklara samband mellan bråk och procent
    • Beräkna 1 %, 10 %, 20 %, 25 % ... av det hela.
    • Beräkna nya värden efter höjningar och sänkningar.
    • Använda strategier vid problemlösning.

 

Begreppen för området är:

    • hundradel
    • procent
    • rabatt (rea)

 

Område 4 bråk och sannolikhet.

 

Målen för området är följande:

    • Se möjliga utfall och beräkna sannolikheter.
    • Se samband mellan bråk-decimaltal-procent och sannolikheter.
    • Beräkna och förkorta bråk vid sannolikheter för olika summor.
    • Använda strategier vid problemlösning.

 

Begreppen för området är:

    • Sannolikhet (P)
    • Utfall

 

När eleverna är färdiga med område 3 och 4 ska de arbeta med ett repetitionsavsnitt som avslutas med en Provuppgift. Provuppgiften bedöms med betygspoäng. Här testar eleverna sina kunskaper och får visa sina förmågor.

 

 

 

Läroplanskopplingar

Rationella tal och deras egenskaper.

Positionssystemet för tal i decimalform.

Tal i bråk- och decimalform och deras användning i vardagliga situationer.

Tal i procentform och deras samband med tal i bråk- och decimalform.

Centrala metoder för beräkningar med naturliga tal och enkla tal i decimalform vid överslagsräkning, huvudräkning samt vid beräkningar med skriftliga metoder och digitala verktyg. Metodernas användning i olika situationer.

Rimlighetsbedömning vid uppskattningar och beräkningar i vardagliga situationer.

Hur mönster i talföljder och geometriska mönster kan konstrueras, beskrivas och uttryckas.

Grundläggande geometriska objekt däribland polygoner, cirklar, klot, koner, cylindrar, pyramider och rätblock samt deras inbördes relationer. Grundläggande geometriska egenskaper hos dessa objekt.

Metoder för hur omkrets och area hos olika tvådimensionella geometriska figurer kan bestämmas och uppskattas.

Jämförelse, uppskattning och mätning av längd, area, volym, massa, tid och vinkel med vanliga måttenheter. Mätningar med användning av nutida och äldre metoder.

Tabeller och diagram för att beskriva resultat från undersökningar, såväl med som utan digitala verktyg. Tolkning av data i tabeller och diagram.

Strategier för matematisk problemlösning i vardagliga situationer.

Matematisk formulering av frågeställningar utifrån vardagliga situationer.

Matriser i planeringen

Innehåller inga matriser

Uppgifter

Innehåller inga uppgifter

Hjälp och support

Academy

FAQ

Ge oss feedback