Skolbanken – inspiration och utveckling från hela landet

Teknik 9 Kommunikation

Skapad 2021-03-07 18:43 i Stenbergaskolan åk 4-9 Söderhamn
Grundskola 9 Teknik
Från enkel kommunikation till programmering av trafikljus.

Innehåll

PLANERING

Vecka 11

1. Kommunikationens historia

VIDEO: Kommunikationens historia, ca 14 min

Diskussionsfrågor:

  1. Vilka olika sätt finns det att kommunicera på?
  2. Hur gör du när du kommunicerar med andra?
  3. Hur gjorde man förr i tiden när man inte kunde ringa eller skicka sms till varandra?
  4. Varför kommunicerade man annorlunda förr än idag?

2. Google translate

3. Kinesiska viskningsleken

  • 5-6 personer i varje grupp.
  • Alla ska ha en penna och lika många lappar som det är personer i gruppen.
  • Nu ska alla rita något på en lapp.
  • När två minuter har gått börjar stressen.
  • Alla visar sin teckning till den som sitter till vänster om en.
  • Man håller upp teckningen i prick tio sekunder.
  • Sedan ställs klockan på 30 sekunder och nu ska man rita av den teckning man sett på en ny lapp.
  • När 30 sekunder har gått lägger man ner lappen, tar en ny och så får man återigen titta på teckningen som den till vänster håller upp.
  • När man har gått hela laget runt och alla har ritat alla teckningar är leken slut.
  • Då visar man upp originalteckningarna och lägger dem efter varandra så att man ser hur teckningen blivit allt eftersom folk har målat av bilden ur minnet.

 

Vecka 12

1. Kommunikation med ljud

VIDEO: Kommunikation med ljud, ca 9 min lång

 2. Burktelefon

VIDEO: Burktelefon, ca 1 min

Burktelefonens snöre transporterar ljud bättre än luften och kan därför användas för att föra ett samtal över långa avstånd.

Vad händer om;

  • tråden blir slapp?
  • två burktelefoner kopplas ihop i ett kors?
  • burktelefonens tråd går runt ett hörn

3. Ljudvågor

Material:

  • Glasburk
  • Gummihandske
  • Gummiband
  • Salt

Metod:

  1. Spänn gummihandsken (membranet) över glasburken.
  2. Sätt fast membranet med hjälp av gummibandet runt öppningen på glasburken.
  3. Häll salt på den spända membranytan.
  4. Sjung din favoritsång med munnen nära membranet, på sidan.
  5. Vad händer?

 

Vecka 13

1. Bygga en högtalare

Följ de separata instruktionerna och bygg ihop ljudsystemet. 

Elevinstruktioner

Kopplingsschema

 

Vecka 15

1. Resonanslåda

Material:

  • Ljudsystemet Rytm and Base
  • Häftmassa
  • Olika lådor, burkar, skivor att bygga högtalare av.
  • Kanske tejp och lim, t.ex. smältlim.
  • Penna, kniv och sax eller andra verktyg lämpliga för de material som ska användas.


Instruktion:

  • Hitta en burk eller låda som är stor nog att sätta ett högtalarelement i.
  • Använd högtalarelementet som mall för att rita ut var det ska sitta.
  • Skär ut hålet för högtalarelementet.
  • Lämna gärna 1–2 mm innanför strecket så att det blir lättare att fästa elementet.
  • Rulla en sträng av häftmassa och kläm fast den ordentligt på baksidan runt kanten av högtalarelementet. Se till att inte kladda på membranet, för annars blir ljudet sämre.
  • Fäst högtalarelementet i hålet. Tryck fast ordentligt, men utan att trycka på membranet.
  • Fäst sladdar med krokodilklämmor i kontaktöronen på baksidan av elementet. Standard är röd till plus, svart till minus.
  • Koppla sladdarna till din förstärkare och provlyssna.

 

Vecka 16-17

Ladda ner SCRATCH från: https://scratch.mit.edu/download.

Efter nedladdning kan du programmera i SCRATCH även då du inte har tillgång till nätverk.

 

SCRATCH för nybörjare

Del 1 av 7: Introduktion

Del 2 av 7: Så funkar SCRATCH

Del 3 av 7: Loopar och ljud

Del 4 av 7: Variabel och poängräkning

Del 5 av 7: Villkor och buggar

Del 6 av 7: Bakgrunder och animation

Del 7 av 7: Gemenskapen kring SCRATCH

 

Fortsätt med SCRATCH

Del 1 av 6: Koordinatsystem och SCRATCH

Del 2 av 6: Styr en sprajt med piltangenterna

Del 3 av 6: Så funkar kloner

Del 4 av 6: Mer om kloner

Del 5 av 6: Meddelande och game over

Del 6 av 6: Villkorsstyrda krabbor och speltestning

 

Vecka 18-21

1. Micro:bit

Detaljbild av micro:bits komponeneter

Kom igång med micro:bit - Snabbstartsguide

Enkla programmeringsförslag

 

2. Trafikljus

Elevinstruktion trafikljus

Uppgifter

  • Blockprogrammering SCRATCH

  • 1. Kommuniktionens historia

  • 1. Kommuniktionens historia

Matriser

Tk
Programmering

PROBLEMLÖSNING

E
C
A
Lösa problem
Identifiera problem som går att lösa med hjälp av programmering
Du har svårigheter att lösa problem och ger oftast upp utan att försöka förstå uppgiften.
Du försöker oftast fundera ut vad som behöver göras för att lösa ett problem och arbetar med viss envishet och tålamod.
Du har en god förmåga att lösa problem och arbetar tålmodigt med att formulera dessa problem för att sedan kunna pröva olika lösningar.
Hitta lösningar
Utarbeta förslag till lösningar med hjälp av programmering
Du behöver hjälp för att hitta lösningar även till problem med mycket låg svårighetsgrad.
Du löser problem och/eller bidrar med lösningar på ett i huvudsak fungerande sätt.
Du hittar välfungerande lösningar och bidrar med lösningsförslag på relativt komplexa problem.

PROGRAMMERING

E
C
A
Kod och kommandon
Använda programmeringsmiljöns begrepp och uttrycksformer
Du behöver hjälp för att skriva program i något programmeringsspråk som är fungerande lösningar till enkla problem.
Du kan använda de vanligaste kommandona i något programmeringsspråk och med hjälp av dem skapa enkla program som i huvudsak fungerar.
Du kan använda och skapa egna kommandon i något programmeringsspråk och skapar effektiva program med hjälp av till exempel loopar eller villkor.
Stegvisa instruktioner
Att styra föremål med programmering
Du har svårt för att styra ett föremål med hjälp av programmering i stegvisa instruktioner.
Du kan skriva stegvisa instruktioner som styr ett föremål på ett i huvudsak fungerande sätt.
Du kan skapa stegvisa instruktioner som effektivt styr ett föremål genom komplexa miljöer.

ANALYSERA LÖSNINGAR

E
C
A
Välja och värdera lösningar
Analysera olika lösningar på problem utifrån ändamålsenlighet och funktion
Du kan ännu inte värdera en lösning genom att hitta någon för- eller nackdel med den.
Du kan analysera en lösning i någon aspekt, till exempel effektivitet eller hur lätt lösningen är för någon annan att förstå.
Du kan analysera olika lösningar på samma problem och värdera dem från olika aspekter, till exempel effektivitet och hur lätt lösningen är för någon annan att förstå.
Beröm eller ge feedback på det här materialet genom att skriva en kommentar här: