Skolbanken Logo
Skolbanken

Ämnen:

Matematik, Teknik

·

Årskurs:

4

Teknik och programmering åk 4

Rosendalsskolan, Linköping · Senast uppdaterad: 4 oktober 2021

Under sista delen av vårterminen kommer vi att arbeta med teknik och programmering.

Vad ska vi lära oss?

  • Vad är teknik?
  • Tekniska lösningar i samhället 
  • Hur tekniska system i hemmet och samhället har förändrats över tid och några orsaker till detta. 

 

Värdegrund:

  • Samspel med andra.

Hur ska vi arbeta?

  • Mycket praktiskt
  • samarbete med andra i grupp
  • läsa/skriva /se film

Hur kommer området att bedömas?

  • Eleven kan beskriva och ge exempel på enkla tekniska lösningar i vardagen och några ingående delar som samverkar för att uppnå ändamålsenlighet och funktion. 
  • Dessutom kan eleven på ett enkelt sätt beskriva och ge exempel på några hållfasta och stabila konstruktioner i vardagen, deras uppbyggnad och dom material som används. 
  • Eleven kan genomföra mycket enkla teknikutvecklings- och konstruktionsarbete genom att pröva möjliga idéer till lösningar samt utforma enkla fysiska eller digitala modeller.
  • Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt.
  • Eleven gör enkla dokumentationer av arbetet med skisser, modeller eller texter där intentionen i arbetet till viss del är synliggjord.

Tidsplan

 

V

4B:  Måndag

4B: Tisdag

15

Vattnets kretslopp (kemi)

Introduktion: vad är teknik

16

Vad är teknik? fortsättning

Tekniska lösningar i samhället

17

Tekniska lösningar i samhället

Konstruktion av lastbil

18

Konstruktion av lastbil och samhället

Uppbyggnad av samhället

19

Programmering, vad är det?

Scratch!

20

Scratch/alex

trafikljus! så fungerar det

21

programmering

programmering

22

programmering

programmering

23

vernissage/utställning

Skolavslutning!


Läroplanskopplingar

Tekniska lösningar som utnyttjar elkomponenter för att åstadkomma ljud, ljus eller rörelse, till exempel larm och belysning.

Ord och begrepp för att benämna och samtala om tekniska lösningar.

Dokumentation i form av skisser med förklarande ord och begrepp, symboler och måttangivelser samt fysiska och digitala modeller.

Hur algoritmer kan skapas och användas vid programmering. Programmering i visuella programmeringsmiljöer.

Att styra egna konstruktioner eller andra föremål med programmering.

Eleven kan beskriva och ge exempel på enkla tekniska lösningar i vardagen och några ingående delar som samverkar för att uppnå ändamålsenlighet och funktion.

Dessutom kan eleven på ett enkelt sätt beskriva och ge exempel på några hållfasta och stabila konstruktioner i vardagen, deras uppbyggnad och de material som används.

Eleven kan genomföra mycket enkla teknikutvecklings- och konstruktionsarbeten genom att pröva möjliga idéer till lösningar samt utforma enkla fysiska eller digitala modeller.

Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt.

Eleven gör enkla dokumentationer av arbetet med skisser, modeller eller texter där intentionen i arbetet till viss del är synliggjord.

Eleven kan förklara enkla tekniska lösningar i vardagen och hur några ingående delar samverkar för att uppnå ändamålsenlighet och funktion.

Dessutom kan eleven på ett utvecklat sätt beskriva och visa på samband mellan några hållfasta och stabila konstruktioner i vardagen, deras uppbyggnad och de material som används.

Eleven kan genomföra mycket enkla teknikutvecklings- och konstruktionsarbeten genom att pröva och ompröva möjliga idéer till lösningar samt utforma utvecklade fysiska eller digitala modeller.

Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som med någon bearbetning leder framåt.

Eleven gör utvecklade dokumentationer av arbetet med skisser, modeller eller texter där intentionen i arbetet är relativt väl synliggjord.

Matriser i planeringen
Teknik, matris åk 4-6
Uppgifter

Innehåller inga uppgifter

Hjälp och support

Academy

FAQ

Ge oss feedback