Ämnen:
Teknik, Fysik, Matematik
·
Årskurs:
4 - 6
Grebbestadsskolan, Tanum · Senast uppdaterad: 15 mars 2021
Vi ska knäcka ”rymdkoden”! I fem veckor ska vi arbeta med rymden. Vi kommer att göra matematiska beräkningar, läsa om rymden, konstruera och programmera.
Vi kommer att:
Under arbetets gång kommer vi att bedöma hur väl du:
Läroplan (1)
genom egen ansträngning och delaktighet, utifrån sina förutsättningar, tar ansvar för sitt lärande och för att bidra till en god arbetsmiljö,
Syfte (6)
formulera och lösa problem med hjälp av matematik samt värdera valda strategier och metoder,
välja och använda lämpliga matematiska metoder för att göra beräkningar och lösa rutinuppgifter,
använda matematikens uttrycksformer för att samtala om, argumentera och redogöra för frågeställningar, beräkningar och slutsatser.
använda fysikens begrepp, modeller och teorier för att beskriva och förklara fysikaliska samband i naturen och samhället.
identifiera och analysera tekniska lösningar utifrån ändamålsenlighet och funktion,
identifiera problem och behov som kan lösas med teknik och utarbeta förslag till lösningar,
Centralt innehåll (9)
Grundläggande geometriska objekt däribland polygoner, cirklar, klot, koner, cylindrar, pyramider och rätblock samt deras inbördes relationer. Grundläggande geometriska egenskaper hos dessa objekt.
Konstruktion av geometriska objekt, såväl med som utan digitala verktyg. Skala och dess användning i vardagliga situationer.
Metoder för hur omkrets och area hos olika tvådimensionella geometriska figurer kan bestämmas och uppskattas.
Solsystemets himlakroppar och deras rörelser i förhållande till varandra. Hur dag, natt, månader, år och årstider kan förklaras.
Människan i rymden och användningen av satelliter.
Enkla systematiska undersökningar. Planering, utförande och utvärdering.
Dokumentation i form av skisser med förklarande ord och begrepp, symboler och måttangivelser samt fysiska och digitala modeller.
Hur algoritmer kan skapas och användas vid programmering. Programmering i visuella programmeringsmiljöer.
Att styra egna konstruktioner eller andra föremål med programmering.
Innehåller inga uppgifter