👋🏼Vi håller på att göra om Skolbanken med nytt gränssnitt och nya förbättrade funktioner! Ta en smygtitt på Nya Skolbanken här

Skolbanken – inspiration och utveckling från hela landet

3D i Tinkercad

Skapad 2021-03-29 12:51 i Rålambshovsskolan Stockholm Grundskolor
3D modeller i Tinkercad
Grundskola 7 Teknik
Hur man jobbar i CAD-program för att skapa 3D-modeller

Innehåll

 

LPP – 3D modeller

 

Förmågor

 

·       använda teknikområdets begrepp och uttrycksformer

 

·       identifiera och analysera tekniska lösningar utifrån ändamålsenlighet och funktion

 

·       identifiera problem och behov som kan lösas med teknik och utarbeta förslag till lösningar

 

·       värdera konsekvenser av olika teknikval för individ, samhälle och miljö, och

 

·       analysera drivkrafter bakom teknikutveckling och hur tekniken har förändrats över tid.

 

Efter den här kursen ska du i Tinkercad kunna:

 

1.       Använda kontrollerna för att vrida vyn runt en geometrisk figur samt

 

2.       använda kontrollen för att zooma in och ut.

 

3.       zooma in med hjulet på datormusen

 

4.       gå tillbaka till startsidan via ikonen för Tinkercad högst upp till vänster

 

5.       markera ett föremål

 

6.       markera flera delar i ett föremål

 

7.       använda verktyget som zooma in på ett markerat föremål

 

8.       gå tillbaka till ursprungs vyn (hemknappen)

 

9.       dra in olika geometriska föremål till arbetsytan

 

10.   vrida och vända på en geometrisk figur genom att använda gradskivorna

 

11.   förstora och förminska en geometrisk figur.

 

12.   förstora och förminska en geometrisk figur skalenligt, det vill säga alla mått förändras lika mycket.

 

13.   höja och sänka figurer

 

14.   byta färg på figurer.

 

15.   verktygen för att kopiera och klistra in figurer

 

16.   namnge sin 3D-figur

 

17.   gruppera ihop(group) olika geometriska figurer.

 

18.   göra ett hål med en geometrisk figur i en annan geometrisk figur.

 

19.   lägga till ytterligare workplane (arbetsytor).

 

20.   använda ruler, (linjalen)

 

21.   göra en egen figur med ”Scribble”

 

22.   använda verktygetmulticolor det vill säga göra så att delar behåller sin ursprungliga färg när man grupperar

 

23.   använda verktyget (undo) ångra.

 

24.   Ändra måttet på snap grid ”fästytan”

 

25.   Låsa och låsa upp en figur

 

26.   använda verktyget ”ungroup” som delar upp en sammansatt figur

 

27.   använda verktyget ”Mirror” som spegelvänder figuren

 

28.   använda verktyget” Align” som centrerar eller linjerar föremål med varandra.

 

29.   exportera 3D-modell till STL format som kan bearbetas av 3D-skrivare

 

Kunna om 3D-skrivare

 

·       Hur en 3D-skrivare (FDM)fungerar

 

·       Olika användningsområden

 

·       Hur kan man använda denna teknik i framtiden

 

·       Vilken miljöpåverkan har denna teknik

 

Arbetssätt

 

Genomgångar, diskussioner och enskilt arbete med att skapa olika 3D-figurer i Tinkercad

 

Litteratur: resurser på Internet

 

Bedömning

Bedömningsuppgift i Tinkercad på tekniklektionen vecka 16 samt en skriftlig inlämning om 3D-skrivare + De olika övningsuppgifterna som ni gör på lektionerna.

Uppgifter

  • Teknikprov i Tinkercad

  • Teknikprov i Tinkercad

  • Teknikprov i Tinkercad

  • Tinkercad prov fredag 23/4

  • Tinkercad prov fredag 23/4