👋🏼 Var med och förbättra Skolbanken med oss på Unikum. Svara på formuläret här

Skolbanken – inspiration och utveckling från hela landet

Bild lektion Åk 4

Skapad 2021-09-01 11:16 i Gustav Vasa skola Stockholm Grundskolor
PP för Perspektiv bilder
Grundskola 4 – 5 Bild
Undervisningen i ämnet bild ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om hur bilder skapas och kan tolkas. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förståelse för hur bildbudskap utformas i olika medier. Undervisningen ska också ge eleverna möjligheter att diskutera och kritiskt granska olika bildbudskap och bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om bilder i olika kulturer, både historiskt och i nutid. Vi lär oss även att läsa bilder så att vi kan tolka massmediala bilder och berättande bilder i böckernas värld. Men även skapa egna bilder för exempelvis tryck som tidningar/magasin eller bokform.

Innehåll

 

ILGR11 kan man läsa föjande:


Syfte
Undervisningen i ämnet bild ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om hur bilder skapas och kan tolkas. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förståelse för hur bildbudskap utformas i olika medier. Undervisningen ska också ge eleverna möjligheter att diskutera och kritiskt granska olika bildbudskap och bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om bilder i olika kulturer, både historiskt och i nutid.

Vi kommer därför att skissa med blyertspennor i olika hårdhets grad så att vi arbetar mycket med skissningar av olika föremål som sedan blir mer och mer inbegripet i bilden.

VI kommer att använda olika medium att arbeta i; såsom exempelvis oljekritor, vattenfärger, akvarellfärger och färger både på flaska och vanliga kakor. Vi bearbetar färgen med penseln och vi blandar färger till olika önskemål och skapar med olika material som lera, papper och olika tillvägagångssätt som kollagearbeten på färg lager på lager tekniker, riv konst i olika pappersform.

Vi kommer även att arbeta i datorerna med Paint 3D, picollage, olika Graffiti font program. eller dylikt bildprogram som finns i deras datorer. Vi kommer även att analysera bilder i olika sammanhang. Ex bilderböckernas värld. Media- press release- Kändis klipp och nyhetsbilder. Vad ser man på bilden och vad förstår man? Hur tolkar man en bild? Vad kan man läsa in i bilden och vad finns faktiskt i bilden? Psykologiskt och färgmässigt, vissa färger är förknippade med vissa känslor eller aktiviteter.

Ibland lurar ögat en att se vad reklamen vill att man ska se. Hur går det till? Små pixlar och snabba klipp kan något lura ögat som det undermedvetna ser och snappar upp? Hur ofta blir vi lurade? Etiskt och moraliskt? Varför är det så viktigt med att vara en kritisk granskare? Varför tror ni att det är viktigt att man granskar bilder i media och ex på internet - kritiskt? Retuschering och fotografering, bilderna blir stylade redigerade och/eller retuscherade! Det görs faktiska förändringar genom ex make-up. Men även när man redigerar bilder så är det lätt att i media göra förändringar på den skapade bilden. Man arbetar i olika program och/ eller appar som finns tillgängliga både gratis eller att tanka ner och sådana som kostar pengar inuti appen efter gratis / free downloads nedladdningar.

Bildanalys
• Reklam- och nyhetsbilder, hur de är utformade och förmedlar budskap.
• Konst-, dokumentärbilder och arkitektoniska verk från olika tider och kulturer, hur de är utformade och vilka budskap de förmedlar.
• Ord och begrepp för att kunna läsa, skriva och samtala om bilders utformning och budskap.

Lektion 1 Måla i vattenfärg. Välja vad de vill rita. Språkets bruk i bildkonst. Olika talesätt; Eld i baken, Gröna fingrar, blå i ansiktet, fjärilar i magen, många bollar i luften och många många fler.

Lektion 2 De får sina bildmappar och får rita ett motiv på dessa i blyerts först sedan färglägga om de vill.  Samt skriva sina Namn stort över hela mappen så man tydligt ser vems den är.

Lektion 3 Att de får skissa en sko, en hand utan att titta på pappret. Det ska vara utifrån vad de ser och upplever. Oftast tar man ifrån de deras oro för att prestera genom att fokusera på det avritade motivet istället. Prestationsångest eller att det ska vara så fint och mycket på ett visst sätt. Här är det detaljer men inte att de kommer direkt i den ordningen de ligger utan det är efter hur du läser bilden mer. Vilket blir en väldigt intressant bild. Ofta blir de väldigt bra. Till och med mer äkta än annars.

Lektion 4 Rita ett porträtt. Välj om det ska vara självporträtt eller från ditt huvud. Vi tänker på alla mått vi har lärt oss ögon sitter i jämnhöjd med öronen. Ögonbrynen just över öronens högsta linje. Munnen  i höjd med örsnibbarna. Näsans rot sitter mitt i mellan ögonen och också mitt på huvudet.

Lektion 5 Rita Perspektiv med en Alle av träd eller hus. Eller både och om de hinner. 

Perspektiv - Att ge ett intryck av djupet i bilden. Där man har en förgrund och en fond i bakgrunden alltså bakre grund. Något som händer parallellt i och med att själva perspektivet går som linjer från förgrunden genom bilden till bakgrunden. Att man ser olika storlekar i bilden är det som avgör och framhäver "perspektivet" i bilden.

När man arbetar med perspektiv seende så har man arbetat fram ett djup i bilden, där man först är i närbild i förgrunden. Som sedan leder oss bort och iväg ifrån bildens fokus. Fokus är i centrum starkt och  tydligt och klart i fokus för att sedan gå utåt från fokus utåt i bildens perspektiv till att försvinna helt ur bild till slut. Där suddas kanterna ut mer och är inte alls lika tydligt.

Lektion 6 och 7 Måla olika Höst och Halloween motiv. Jag har ena lektionen Maria och Janice den andra då jag var borta.

Lektion 8 Måla i akvarell en kanin som är väldigt uppluckrad. och mycket användande av vatten så man lär sig förstå hur akvarellfärg fungerar. Mycket vatten och flera lager.

Lektion 9 Skissa ådringar i träd. Samt skapa mönster som ändrar form och måste ledas runt ett objekt. Exemplet är några stenar som ligger i olika storlekar på pappret. Sedan ritar vi raka linjer över hela pappret. Men vi måste gå runt stenarna och därför gör vi kurvor runtomkring stenarna för att få till en bild som inledningsvis är streck påverkade av sin omgivning stenarna. Så de får ta form runtomkring stenarna. Det är en miljö påverkad av sin omgivning. Den här bilden är influerad av en japansk minimalistisk trädgård. En meditativ Zen miljö! Man kan även se ådringar i en trädstam. Som påverkas av knosorna / som utgör grenverket. Eller vi tittade på flera teckningar som är gjorda i olika former som fyrkanter som man går runt.

Lektion 10   Löv som hade ådringar och använder både oljekritor och vattenfärger i olika höst färger. VI gör paraplyer och olika former på Löv.

Lektion 11 Rita en stad med kullerstenar i olika utformning. Stenlagda gator längst fram i bilden sedan en stad utefter en gata. Därefter en himmel med oljekritor som sprakar som ett fyrverkeri på himlen. Vet inte om så många hann med denna uppgift. Det är mer som en extrauppgift för de som jobbar mycket snabbare och är högproduktiva.

Lektion 12  Skuggningar bakom en flaska Eller rita kaktusar i öknen med taggarna på. Sedan också skuggningarna som faller bakom då solen ligger på. Man skapar en horisont linje målar sand och himmel på vitt papper med färgpennor. Sedan på de här kaktusarna liv och kan se ut lite hur som helst som figurer särskilt i skuggans bild. Om det är svårt koncept så kan man rita runda fint klippta buskar som är som olika motiv ex ifrån fina slottsträdgårdar. Eller dylikt.

Lektion 13 Rita skissa och jobba med skuggningar i en teknik som ser ut som en taggning på en tegelvägg. Man får friheten att skriva sitt namn sina initialer eller något fint man står för som betyder något viktigt för en själv. Något man skulle kunna gå upp i kamp med ex ett politiskt budskap eller något om man vill. Inga svärord varken på svenska eller engelska. Vi gör vår egen Graffiti eller våran egen "tagg". "Tag" heter det på engelska. VI ägnar 2-3 lektionstillfällen på detta.  Planera, skissa och göra sin egen taggning vad ska man skriva? i Graffiti  på en tegelvägg /  eller vit målad renborstad vägg. Vitt papper eller att man ritar dit tegelstenar i efterhand. Först taggen och sedan gör man färdigt tegelväggen efteråt.

Lektion 13 Skriva sin media skrift. Ex En rubrik. Tidning får de välja själva. Rubriken också. Men den ska vara säljande. Man kan givetvis ha en riktad publik. Så ni har en erkänd publik ( ex hästtidning, fotbollstidning eller något politiskt tema eller rädda vår miljö etc. redan som ni vänder er till med er tidning. Gärna en bild också. För ett resonemang omkring textens budskap. Säljande av biljetter till olika evenemang. 

Lektion 14  Rita ett Tunnelseende Med djup i.

 

 VT Började vi med Konsthistoria att följa en tidslinje

Lektion 1. Använda kolkritor och härma grottmålningarna i Lascaux och i Spanien, Africa och titta på de första grottmålningarna som vi försöker efter likna samt vi får ett kartong kort som vi ritade med kol på olika motiv från det vi sett. Sedan klistrade vi på en plastfilm ovanpå så det fick skyddas och inte kladda ner allt runt omkring istället för att spraya med fixativ. 

Lektion 2. Egyptiens Långa Storhetstid, 

Lektion 3. Grekiska Antiken, Romartiden

Lektion 4. Mesopotamien & Persiska storhetstiden

Lektion 5. Byzantium Konstantinopel Turkiet 

Lektion 6. Ikon måleri men med Modern tappning de får välja vad de dyrkar och väljer som ikoner / Idoler. Djur/ Hundar, Stjärnor i Fotboll, Film eller annat. 

Lektion 7. 1400-tal : Konstnärer som Leonardo da Vinci, Andre Botticello San Sebastian med pilar i hela kroppen... 

Lektion 8. Italien, Holland; Chiaro Scuro Ljusets mästare. 1600-talets Holländska målare Van Der Delft.. etc

Lektion 9. 1700 talet Japanska träsnitt 1800 talets Industridesigners Morris tyg och sömnads konst brokad etc... Måleri : Rembrandt & Rafael

Katsushika Hokkusai Hokkusai kom att bli mer känd och uppskattad som konstnär i väst än vad han blev i Japan. Hans indivviduella stil bidrog till populariteten bland västerländska konstnärer, som såg till att göra hans bilder bekanta för en europeisk och amerikansk publik, ex Under vågen utan Kanagawa. De tre volymerna i bokserien Hundra bilder av berget Fuji hamnade på 1870-talets hos radikaal konstnärer i Paris och Housais okonventionella färg- och bildlösningar påverkade starkt den nya impressionismens utveckling. Konstnären Claude Monet hade i sitt hus väggare dekorerade med just tavlor av japanska träsnitt, många av Hokkusai. Tekniken och motivvalen inspirerade även expressionismen, symbolismen och senare utveckling inom animerad film.

Hokusais fem skiss- och karikatyrböcker i serien Manga har nämnts i samband med myntandet av Manga som det japanska ordet för tecknade serier. Skissböckerna var framstående som tidigare exempel på humor inom japanska konsten. Hans verka Fukujusö är en serie på tolv träsnitt som hyllar köttets lustar. Den anses av många kännare av ukiyo-e vara ett av de tre bästa shungaverka som någonsin gjorts.

Den största utställningen hittills av Hokkusais konst visades 1 oktober 2014 - 18 januari 2015.

 

Övriga träsnittskonstnärer

Katsushika Hokkusai Hundra bilder av berget Fuji hamnade hos konstnärer i radikala konstuttryck i Paris

Utagawa Toyohiro

Ando Hiroshige

Suzuki Harunobu

Lektioner 10. 1900 talets stora mästare.

Lektioner 11-15 följer i Datoranvändning bl a för att se på olika NFT  som förknippas starkt med kultur - och konstmarknaden och det aktuella auktionshuset "Christie's" som först auktionerade ut konstnären Beeples digitala NFT-konstverk " Everydays: The First 5 000 days" för svindlande 69 miljoner dollar. Olika moderna konstverk där jag bjöd in olika namn på konstnärer av elevernas egna släktingar och vänner till familjen. Vad är då NFT's? Och hur påverkar det konstnärer i framtiden? Det står för "Non-Fungible token" NFT:s är unika digitala eller virtuella samlarobjekt för att nämna få. Föremålet är försett med metadata, stämplas med den kryptografisk kod och därmed skapas en blockkedja som försäkrar föremålets äkthet, skapare och ägare. NFT:s är extra aktuellt just nu inom konstvärlden eftersom tekniken används för att sälja digital konst på internet i en rasande takt. Det är en expanderande marknad som även musiker hoppat på och säljer nu virtuella utgåvor av singlar och album som NFT:s. Orginalkonstnären tjänar pengar även om verket säljs vidare i efterhand. På Opensea.se hittar vi bl a Mona-Lisa och The Bored Apes Yacht Club. Aporna som blivit hijackade och stulna finns även på;  på www.boredapesyachtclub.com Sebastian Marques,  Gunilla Tuvin, Öyvind Ander, Olga Redina vackra digitala konst finns på www.konst.se man använder blockchain eller etherium för att köpa dessa konstverk. Dessa har varit mycket populära lektioner och eleverna känner igen sig i konsten och de känner att de är själva fullt kapabla till att skapa konst på detta sätt. JAg ser en framtid med många olika skapande konstnärer som inte är rädda för nånting. Det har varit jättekul att ha hand om bildlektionerna för dessa mellanstadiebarn. Toppen!

 

Lektion 16. En del skapar berättelser i Powerpoint inann vi avslutar sista lektionen. Vi Tittar på Arkitektur och olika hus, former rent stadsarkitektoniskt och ur alster från Världsutställningarna - från Svunnen tid. Allting som kan ingå i bildlektionerna ingår i bildlektionerna. Det är du som avgör om det ska ingå. Barnen är med och bestämmer vad konst är. Det är lika unikt och individuellt som för alla och envar har en egen uppfattning av konsten. Berätta om din egen uppfattning om vad konst är?

Sommarlov

Kopplingar till läroplanen

  • utvecklar ett allt större ansvar för sina studier, och
    Gr lgr11
  • utvecklar förmågan att själv bedöma sina resultat och ställa egen och andras bedömning i relation till de egna arbetsprestationerna och förutsättningarna
    Gr lgr11
  • med utgångspunkt i föräldrarnas önskemål fortlöpande informera elever och hem om studieresultat och utvecklingsbehov, och
    Gr lgr11
  • vid betygssättningen utnyttja all tillgänglig information om elevens kunskaper i förhållande till de nationella kunskapskraven och göra en allsidig bedömning av dessa kunskaper.
    Gr lgr11
  • Syfte
  • kommunicera med bilder för att uttrycka budskap,
    Bl
  • skapa bilder med digitala och hantverksmässiga tekniker och verktyg samt med olika material,
    Bl
  • undersöka och presentera olika ämnesområden med bilder, och
    Bl
  • analysera historiska och samtida bilders uttryck, innehåll och funktioner.
    Bl
  • Centralt innehåll
  • Framställning av berättande och informativa bilder, till exempel serier och illustrationer till text.
    Bl  4-6
  • Teckning, måleri, tryck och tredimensionellt arbete.
    Bl  4-6
  • Återanvändning av bilder i eget bildskapande, till exempel i collage och bildmontage.
    Bl  4-6
  • Fotografering och filmande samt redigering i datorprogram.
    Bl  4-6
  • Olika element som bygger upp och skapar rumslighet i bilder, till exempel linjer och färg och hur dessa kan användas i bildskapande arbete.
    Bl  4-6
  • Verktyg för teckning, måleri, trycktekniker, tredimensionellt arbete, fotografering, filmande och digital bildbehandling och hur dessa benämns.
    Bl  4-6
  • Plana och formbara material och hur dessa kan användas i olika bildarbeten.
    Bl  4-6
  • Reklam- och nyhetsbilder, hur de är utformade och förmedlar budskap.
    Bl  4-6
  • Konst-, dokumentärbilder och arkitektoniska verk från olika tider och kulturer, hur de är utformade och vilka budskap de förmedlar.
    Bl  4-6
  • Ord och begrepp för att kunna läsa, skriva och samtala om bilders utformning och budskap.
    Bl  4-6