Ni ska under några veckor läsa och diskutera boken När jag inte hade nåt som är berättad av Ison Glasgow och skriven av Emil Arvidsson. Under läsningens gång kommer vi stanna och göra olika uppgifter, både skriftligt samt muntligt.
Arbetsområde 2:
Ison Glasgows När jag inte hade nåt
Ni ska under några veckor läsa och diskutera boken När jag inte hade nåt som är berättad av Ison Glasgow och skriven av Emil Arvidsson. Under läsningens gång kommer vi stanna och göra olika uppgifter, både skriftligt samt muntligt.
Examinationsuppgifter
- Läsförståelse, både skriftliga och muntliga uppgifter.
- Delta i boksamtal i mindre grupp.
- Genomföra uppgiften “Min ambition” (redovisas muntligt inför klassen).
- Kortare, skriftliga uppgifter som skrivs och lämnas in lektionstid.
- Spela in ett “Vinterprat”.
Veckoplanering
Vecka 40-41: Vem är Ison Glasgow? Vi tittar på ett klipp där Ison berättar om sig själv och boken. Vi påbörjar läsningen och diskuterar det innehåll vi hittills fått ta del av.
Vecka 42-43 Fortsätter med läsningen och genomför våra första boksamtal i grupper. Skriver reflektioner kring det vi läser.
Vecka 44 HÖSTLOV
Vecka 45-46 Fortsätter med läsningen. Lyssnar också på Isons låt med samma titel. Vilka likheter och skillnader finns det mellan boken och låten?
Vecka 47-48 Uppgiften “Min ambition” introduceras. Isons låt, med samma titel, analyseras. Vi tittar på hur ett tal struktureras och skriver våra tal med titel “Min ambition”. Redovisningen hålls i slutet av vecka 48.
Vecka 49-50 Läser klart boken. Läxa vecka 50 är att lyssna på Ison Glasgows sommarprat som finns här: https://sverigesradio.se/avsnitt/116373 . Mer information kring detta kommer!
I januari när vi ses igen kommer ni får spela in egna “Vinterprat”. Vi kommer härma upplägget i Isons sommarprat både gällande kronologi samt musikpauser. Mer information om detta kommer efter jullovet.
Bedömningsmatris
Svenska och Svenska som andraspråk
All bedömning sker utifrån Lgr-11 enligt följande:
Förmågor från Lgr 11
|
E
|
C
|
A
|
Läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften
|
Eleven kan läsa skönlitteratur och sakprosatexter med flyt genom att, på ett i huvudsak fungerande sätt, välja och använda lässtrategier utifrån olika texters särdrag.
|
Eleven kan läsa skönlitteratur och sakprosatexter med gott flyt genom att, på ett ändamålsenligt sätt, välja och använda lässtrategier utifrån olika texters särdrag.
|
Eleven kan läsa skönlitteratur och sakprosatexter med mycket gott flyt genom att, på ett ändamålsenligt och effektivt sätt, välja och använda lässtrategier utifrån olika texters särdrag.
|
Läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften
|
Genom att göra enkla
sammanfattningar av olika
texters innehåll med viss
koppling till tidsaspekter,
orsakssamband och andra
texter visar eleven grundläggande läsförståelse.
|
Genom att göra utvecklade
sammanfattningar av olika
texters innehåll med
relativt god koppling till
tidsaspekter,
orsakssamband och andra
texter visar eleven god
läsförståelse.
|
Genom att göra
välutvecklade
sammanfattningar av olika
texters innehåll med god
koppling till tidsaspekter,
orsakssamband och andra
texter visar eleven mycket
god läsförståelse.
|
Läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften
|
Dessutom kan eleven
utifrån egna erfarenheter,
olika livsfrågor och
omvärldsfrågor tolka och föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om tydligt framträdande budskap i olika verk.
|
Dessutom kan eleven
utifrån egna erfarenheter,
olika livsfrågor och
omvärldsfrågor tolka och
föra utvecklade och
relativt väl underbyggda
resonemang om budskap
som är tydligt
framträdande och
budskap som kan läsas
mellan raderna i olika
verk.
|
Dessutom kan eleven
utifrån egna erfarenheter,
olika livsfrågor och
omvärldsfrågor tolka och
föra välutvecklade och
väl underbyggda
resonemang om budskap
som är tydligt
framträdande och
budskap som kan läsas
mellan raderna eller är
dolda i olika verk.
|
Läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften
|
Eleven kan också föra enkla resonemang om verket med kopplingar till dess upphovsman. Eleven drar då till viss del underbyggda slutsatser om hur verket har påverkats av det historiska och kulturella sammanhang som det har tillkommit i.
|
Eleven kan också föra utvecklade resonemang om verket med kopplingar till dess upphovsman. Eleven drar då relativt väl underbyggda slutsatser om hur verket har påverkats av det historiska och kulturella sammanhang som det har tillkommit i.
|
Eleven kan också föra välutvecklade resonemang om verket med kopplingar till dess upphovsman. Eleven drar då väl underbyggda slutsatser om hur verket har påverkats av det historiska och kulturella sammanhang som det har tillkommit i.
|