Ämnen:
Teknik
·
Årskurs:
4 - 6
Ingaredsskolan, Alingsås · Senast uppdaterad: 20 juni 2018
Du kommer att lära dig att programmera ett eget spel i scratch.
Du ska efter avslutat arbetsområde kunna skapa ett enkelt spel med hjälp av scratch innehållande:
- en huvudperson/figur
- rörelse
- ljud
- poängräkning
Du ska känna till olika begrepp kopplat till programmering t. ex. variabler, script, bugg,
-Vi går igenom grunderna i programmering i scratch. Du kommer dels att skapa ett spel under handledning och dels ett eget spel.
-Vi lär oss:
Vad en dator är och består av.
Skillnaden mellan dator och robot?
Hur vi människor använder oss av datorer/robotar i samhället och privat?
Vad kodning är, hur det görs?
Arbetsområdet kommer avslutas med ett prov.
Läroplan (2)
kan lösa problem och omsätta idéer i handling på ett kreativt och ansvarsfullt sätt,
kan använda modern teknik som ett verktyg för kunskapssökande, kommunikation, skapande och lärande, och
Syfte (2)
identifiera och analysera tekniska lösningar utifrån ändamålsenlighet och funktion,
identifiera problem och behov som kan lösas med teknik och utarbeta förslag till lösningar,
Centralt innehåll (4)
Hur olika komponenter samverkar i enkla tekniska system, till exempel i ficklampor.
Ord och begrepp för att benämna och samtala om tekniska lösningar.
Hur tekniska system i hemmet och samhället förändrats över tid och några orsaker till detta.
Konsekvenser av teknikval, till exempel för- och nackdelar med olika tekniska lösningar.
Innehåller inga matriser
Innehåller inga uppgifter