Skolbanken Logo
Skolbanken

Ämnen:

Teknik

·

Årskurs:

3 - 6

Fritids (Eldens) Programmering

Almtunaskolan, Uppsala · Senast uppdaterad: 8 oktober 2019

Eldens fritids kommer ha programmering som aktivitet på fritids. Här kommer eleverna få lära sig grunderna i scratch samt code. Eleverna kommer att börja med blockprogrammering för att sedan gå över till att skriva i kod. Vi kommer att utgå ifrån en kurs ifrån barnhack som är lätt att hitta på youtube och hålla på med hemma om de har missat någon lektion eller är sugna att fortsätta hemma

 

Så här kommer vi att arbeta

Vi kommer att:

  • Följa "barnhack" via youtube
  • Utföra praktisk programmering med bluebots
  • Följa lektioner på code.org
  •  Arbeta med programmet scratch

Valbara aktiviteter på temat kommer vara:

  • Koda varandra i praktisk kod

Du kommer att möta digitala verktyg och arbetssätt genom:

  • Få en större förståelse vad arbetet med digitala verktyg kan leda till. 

Du kommer att vara delaktig och ha inflytande på aktiviteterna genom:

  • Välja vilken programmerings aktivitet de vill utföra exempelvis minecraft, frozen mm...

Koppling till skolans verksamhet:

  • Vi kommer att utgå och komplettera det som åk3 gör i tekniken rörande digitalisering. 

 


Läroplanskopplingar

identifiera och analysera tekniska lösningar utifrån ändamålsenlighet och funktion,

pröva och utveckla idéer, lösa problem och omsätta idéerna i handling,

Några enkla ord och begrepp för att benämna och samtala om tekniska lösningar.

Digitala verktyg och medier för kommunikation.

Säker och ansvarsfull kommunikation, även i digitala sammanhang.

Att styra föremål med programmering.

Att styra egna konstruktioner eller andra föremål med programmering.

Matriser i planeringen

Innehåller inga matriser

Uppgifter

Innehåller inga uppgifter

Hjälp och support

Academy

FAQ

Ge oss feedback