Skolbanken Logo
Skolbanken

Programmering HT-19

Öjersjö Brunn B F-4, Partille · Senast uppdaterad: 13 mars 2020

Vi introducerar programmeringsvärld till barnen. Pratar om vad begreppet innehåller.

Det här ska du få lära dig: du ska lära dig vad betyder programmering. Du ska träna på olika begrepp som binär kod, samt att använda bee-bot robot.

Så här ska vi jobba: Vi ska använda pekkartor på våra lektioner. Vi ska börja träna att följa instruktioner, samt du själv ska kunna skapa instruktioner. Vi ska börja lära oss att använda teknisk utrustning på ett säkert och ändamålsenlighet sätt. Ska börja utforska hur man kan tänka och hitta lösningar på olika situationer. Vi ska lära oss på ett lustfyllt och lekfull sätt. 

Så här visar du vad du kan: Pedagogen ska observera elevernas tänkande, samt se elevernas möjlighet att använda roboten nästan självständigt. 


Läroplanskopplingar

jämföra och reflektera över tekniska lösningar i vardagen utifrån ändamålsenlighet och funktion,

hantera redskap och teknisk utrustning på ett säkert och ändamålsenligt sätt,

använda ämnesspecifika ord, begrepp och symboler.

Vad datorer används till och några av datorns grundläggande delar för inmatning och utmatning av information, till exempel tangenter och skärm.

Att styra föremål med programmering, till exempel apparater med knapptryckningar.

Dokumentation, till exempel i form av skisser och bilder.

Instruktioner, till exempel i form av bildserier.

Säkerhet vid teknikanvändning, till exempel när man hanterar elektricitet och använder olika tjänster via internet.

Ord, begrepp och symboler inom ämnet teknik för att tll exempel samtala om teknik.

Matriser i planeringen

Innehåller inga matriser

Uppgifter

Innehåller inga uppgifter

Varför Skolbanken?

Alla delar med alla

Planeringar i Unikum

Vem driver Skolbanken och varför?

Vem äger materialet?

Hjälp och support

Academy

FAQ

Ge oss feedback