Ämnen:
Teknik
·
Årskurs:
1 - 3
Backluraskolan, Stockholm Grundskolor · Senast uppdaterad: 27 augusti 2020
Detta arbetsområde i teknik kommer att handla om teknikhistoria, vi kommer att bli uppfinnare och skapa samt förbättra gamla tekniska lösningar samt lära oss se teknik ur ett miljö och historiskt perspektiv.
Innehåll
Syfte - förmågor och kunskaper.
Under terminen i årskurs 3 är det följande kunskaper och förmågor som ska utvecklas.
Undervisning och arbetsformer.
På lektionerna måste jag.
Bedömning.
Förmågor och färdigheter bedöms fortlöpande under terminens gång. Bedömningen görs genom observationer under lektionstiden, arbete som lämnas in och skapas samt genom samtal och olika diagnoser. Se matris.
Syfte (5)
identifiera och analysera tekniska lösningar utifrån ändamålsenlighet och funktion,
identifiera problem och behov som kan lösas med teknik och utarbeta förslag till lösningar,
använda teknikområdets begrepp och uttrycksformer,
värdera konsekvenser av olika teknikval för individ, samhälle och miljö, och
analysera drivkrafter bakom teknikutveckling och hur tekniken har förändrats över tid.
Centralt innehåll (10)
Några vanliga föremål där enkla mekanismer som hävstänger och länkar används för att uppnå en viss funktion, till exempel föremål på lekplatser och husgeråd av olika slag.
Några vanliga tekniska lösningar där människan härmat naturen, till exempel den kupade handen som förebild för förvaringskärl.
Material för eget konstruktionsarbete. Deras egenskaper och hur de kan sammanfogas.
Några enkla ord och begrepp för att benämna och samtala om tekniska lösningar.
Undersökande av hur några vardagliga föremål är uppbyggda och fungerar samt hur de är utformade och ge förslag på hur de kan förbättras.
Egna konstruktioner där man tillämpar enkla mekanismer.
Dokumentation i form av enkla skisser, bilder samt fysiska och digitala modeller.
Några föremål i elevens vardag och hur de är anpassade efter människans behov.
Hur föremålen i elevens vardag har förändrats över tid.
Vad datorer används till och några av datorns grundläggande delar för inmatning, utmatning och lagring av information, till exempel tangenter, skärm och hårddisk. Några vanliga föremål som styrs av datorer.
Innehåller inga uppgifter