Skolbanken – inspiration och utveckling från hela landet

Gränssnittsdesign: 7 uppdrag

Skapad 2020-10-28 10:52 i Gemensamt i Linköping Linköping
Lärandematris för kursen Gränssnittsdesign, grägrä0, på Berzeliusskolan. Utan kopplingar till Kunskaper (alltså den blå matrisen) men med nedbrytningar under samma rubrik.
Gymnasieskola 9 Gränssnittsdesign

Projektplanering

E
C
A
Problemformulering
Eleven gör en enkel projektplan för att utveckla ett gränssnitt till en applikation. Projektplanen innehåller en enkel problemformulering utifrån kundönskemål, identifikation av målgruppen och dess behov samt projektets tekniska förutsättningar.
Eleven gör en genomarbetad projektplan för att utveckla ett gränssnitt till en applikation. Projektplanen innehåller en problemformulering utifrån kundönskemål, identifikation av målgruppen och dess behov samt projektets tekniska förutsättningar.
Eleven gör en genomarbetad projektplan för att utveckla ett gränssnitt till en applikation. Projektplanen innehåller en komplex problemformulering utifrån kundönskemål, identifikation av målgruppen och dess behov samt projektets tekniska förutsättningar.

Anpassad visuell design

E
C
A
Media
För att utveckla gränssnittet hämtar eller skapar eleven texter, bilder och eventuell annan media samt infogar dessa i gränssnittet till applikationen.
För att utveckla gränssnittet hämtar eller skapar eleven texter, bilder och eventuell annan media samt infogar dessa i gränssnittet till applikationen.
För att utveckla gränssnittet hämtar eller skapar eleven texter, bilder och eventuell annan media samt infogar dessa i gränssnittet till applikationen.
Budskap
Dessutom för gränssnittet fram kundens önskade budskap på ett tillfredsställande sätt.
Dessutom för gränssnittet fram kundens önskade budskap på ett tillfredsställande sätt.
Dessutom för gränssnittet fram kundens önskade budskap på ett gott sätt.

Funktion, utseende och användbarhet

E
C
A
Konventioner
Eleven följer någon av de vedertagna konventioner som finns för den plattform som hon eller han arbetar med.
Eleven följer några av de vedertagna konventioner som finns för den plattform som hon eller han arbetar med.
Eleven följer flera av de vedertagna konventioner som finns för den plattform som hon eller han arbetar med.
Prototyp
Eleven utvecklar en huvudsakligen interaktiv prototyp med tillfredsställande resultat i fråga om funktion, utseende och användbarhet. Prototypen kompletteras med en stilguide som täcker någon av designens viktigaste delar
Eleven utvecklar en huvudsakligen interaktiv prototyp med tillfredsställande resultat i fråga om funktion, utseende och användbarhet. Prototypen kompletteras med en stilguide som täcker några av designens viktigaste delar.
Eleven utvecklar en huvudsakligen interaktiv prototyp med gott resultat i fråga om funktion, utseende och användbarhet. Prototypen kompletteras med en stilguide som täcker flera av designens viktigaste delar.
Testning
Dessutom testar eleven prototypens användbarhet med några enkla metoder.
Dessutom testar eleven prototypens användbarhet med några metoder.
Dessutom testar eleven prototypens användbarhet med flera metoder samt återkopplar resultaten från sin testning till sin design.

Dokumentation

E
C
A
Dokumentation
Eleven gör en enkel dokumentation av sitt arbete.
Eleven gör en noggrann dokumentation av sitt arbete.
Eleven gör en nogrann och utförlig dokumentation av sitt arbete.
Utvärdering
Eleven utvärderar med enkla omdömen sitt arbete och resultat utifrån projektplanen.
Eleven utvärderar med nyanserade omdömen sitt arbete och resultat utifrån projektplanen.
Eleven utvärderar med nyanserade omdömen sitt arbete och resultat utifrån projektplanen. Dessutom ger eleven förslag på hur arbetet kan förbättras.
Beröm eller ge feedback på det här materialet genom att skriva en kommentar här: