👋🏼Vi håller på att göra om Skolbanken med nytt gränssnitt och nya förbättrade funktioner! Ta en smygtitt på Nya Skolbanken här

Skolbanken – inspiration och utveckling från hela landet

Rymdkoden

Skapad 2021-09-06 11:50 i Vist skola Linköping
Matris rymdkoden.
Grundskola 4 – 6 Teknik Fysik Matematik

Fysik

  • Fy  4-6   Några historiska och nutida upptäckter inom fysikområdet och deras betydelse för människans levnadsvillkor och syn på världen.
  • Fy  4-6   Solsystemets himlakroppar och deras rörelser i förhållande till varandra. Hur dag, natt, månader, år och årstider kan förklaras.
  • Fy  4-6   Människan i rymden och användningen av satelliter.
F
E
C
A
Begrepp
  • Fy  E 6
Jag kan några tre begrepp av de som vi har gått igenom, jag kan förklara vad något av dom betyder.
Jag kan fem begrepp av de som vi har gått igenom, jag kan förklara vad tre av dom betyder.
Jag kan fem begrepp av de som vi har gått igenom, jag kan förklara av de betyder.
Himlakroppar och årstider
Jag vet hur himlakroppar rör sig. Jag vet varför vi har dag, natt, månader och årstider finns. Jag kan förklara ett av begreppen närmare.
Jag vet hur himlakroppar rör sig och jag vet varför dom rör sig så. Jag vet varför vi har dag, natt, månader och årstider finns. Jag kan förklara tre av begreppen närmare.
Jag vet hur himlakroppar rör sig och jag vet varför dom rör sig så. Jag vet varför vi har dag, natt, månader och årstider finns. Jag kan förklara fem av begreppen närmare.
Historia
Jag vet en viktig upptäckt som har gjort att vi människor kan förstå rymden bättre.
Jag vet flera upptäckter som gjort att vi människor kan förstå rymden bättre, jag kan förklara varför upptäckterna är viktiga.
Jag vet flera upptäckter som gjort att vi människor kan förstå rymden bättre och jag kan förklara varför upptäckterna är viktiga för oss människor idag.
Solsystemet
Jag vet vad planeterna i vårt solsystem heter.
Jag vet vad planeterna i vårt solsystem heter. Jag vet också vilken ordning planeterna rör sig runt solen.

Matematik

  • Ma  4-6   Hur algoritmer kan skapas och användas vid programmering. Programmering i visuella programmeringsmiljöer.
  • Ma  4-6   Grundläggande geometriska objekt däribland polygoner, cirklar, klot, koner, cylindrar, pyramider och rätblock samt deras inbördes relationer. Grundläggande geometriska egenskaper hos dessa objekt.
  • Ma  4-6   Konstruktion av geometriska objekt, såväl med som utan digitala verktyg. Skala och dess användning i vardagliga situationer.
F
E
C
A
Geometriska objekt
Jag kan namnge tre geometriska objekt. Jag kan säga några egenskaper som objekten har (hörn, sidor och form).
Jag kan namnge fem geometriska objekt. Jag kan säga några egenskaper som objekten har.
Jag kan namnge fem geometriska objekt. Jag kan säga vilka egenskaper som objekten har samt se likheter och skillnader mellan olika objekt.
Statistik och diagram
Jag kan samla information jag får fram i en undersökning. Jag vet hur jag kan visa informationen i ett diagram.
Jag kan samla information jag får fram i en undersökning på ett tydligt sätt. Jag vet hur jag kan visa informationen i ett diagram. Jag kan dra slutsatser från informationen.
Jag kan samla information jag får fram i en undersökning på ett tydligt sätt. Jag vet hur jag kan visa informationen i ett diagram. Jag kan dra slutsatser från informationen och göra val utifrån informationen.
Koordinatsystem
Jag vet vilken som är x-axel och y-axeln i ett koordinatsystem.
Jag vet vilken som är x-axel och y-axeln i ett koordinatsystem och jag vet hur koordinaterna benämns. (t ex X23; Y3)
Jag vet vilken som är x-axel och y-axeln i ett koordinatsystem och jag vet hur koordinaterna benämns. (t ex X23; Y3)
Problemlösning
Jag vet ofta vilket räknesätt som behövs när jag ska lösa problem. Jag skriver lösningar.
Jag vet ofta vilket räknesätt som behövs när jag ska lösa problem. Jag skriver lösningar som är enkla att förstå.
Jag vet vilket räknesätt som behövs när jag ska lösa problem. Jag skriver lösningar som är enkla och tydliga att förstå.

Teknik

  • Tk  4-6   Att styra egna konstruktioner eller andra föremål med programmering.
F
E
C
A
Programmering
Jag kan med hjälp koda ett spel efter en beskrivning i scratch.
Jag kan med lite hjälp koda ett spel efter en beskrivning i scratch. Jag kan göra vissa ändringar för att förbättra koden och göra spelet mer personligt.
Jag kan med en beskrivning koda ett spel i scratch. Jag kan göra ändringar för att förbättra koden och göra spelet mer personligt. Jag vet hur spelet kan ändras med hjälp av koden.