Skolbanken – inspiration och utveckling från hela landet

Mål- och nätspel

Skapad 2016-01-25 09:54 i Pysslingen Skolor Johannes Petri Skola Pysslingen
Grundskola 7 Idrott och hälsa
...

Innehåll

Tid

Vi kommer att genomföra momentet mål- och nätspel under veckorna 5-8.

Syfte

Undervisningen i ämnet idrott och hälsa ska syfta till att eleverna utvecklar allsidiga rörelseförmågor och intresse för att vara fysiskt aktiva. Genom undervisningen ska eleverna få möta många olika slags aktiviteter.

Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla sin samarbetsförmåga och respekt för andra. Undervisningen ska skapa förutsättningar för alla elever att under hela sin skoltid kontinuerligt delta i skolans fysiska aktiviteter och bidra till att eleverna utvecklar en god kroppsuppfattning och tilltro till sin egen fysiska förmåga.

Centralt innehåll

Kopplingar till läroplan

  • Idh  7-9
    Rörelse Komplexa rörelser i lekar, spel och idrotter, inomhus och utomhus, samt danser och rörelser till musik.

Arbetssätt

Eleverna kommer att få prova på olika Mål- och Nätspel med fokus på främst basket och bordtennis. Vi kommer att arbeta till en början med tekniken i "Jag och Bollen" till att gå mer och mer över till "Vi och Bollen". Eleverna skall även få insikt i hur man verkar för fair play och känna till de regler man förhåller sig till i spelsituationer.

Undervisningen sker i idrottshallen med pingisbord och basketkorgar. Vi kommer även att arbeta utan dessa redskap, då vi övar med den egna tekniken med redskap som pingisracket och basketbollar.

Bedömning

Eleven behöver vara aktivt närvarande under lektionerna för att ge stort underlag för en rättvis bedömning.

Bedömningen i Basket och Pingis sker utifrån de praktiska övningar/spel vi genomför under lektionstid där jag tittar på:

Teknik - Teknik med den egna bollen och hur man anpassar sina rörelser till kraft, precision, tempo och balans.
Samspel - Hur man integrerar sin teknik med de övriga spelarna samt påvisar ”fair play”.
Spelförståelse - Det rörelsemönster som krävs i olika situationer för att skapa anfall alternativt stoppa anfall. Anfall/försvar, öppna ytor, passningsskuggor etc.

Beröm eller ge feedback på det här materialet genom att skriva en kommentar här: