Skolbanken – inspiration och utveckling från hela landet

Labyrint

Skapad 2016-02-10 13:55 i Gamla Överby förskola Vaxholm Stad
Taurus och slajm florerade på avdelningen och vi pedagoger fångade upp detta nya intresse. Barnen har fått vägleda genom Daidalos spännande värld som visas på barnkanalen med titeln Labyrint.
Förskola

Tankekarta - Labyrint

Vad vet vi? Daidalos är gubben, hans bana. Kitty, hon ser banan i en kikare, frågar frågor till Daidalos. Bulten har skiftnyckel - bygger saker och förstör. Taurus slajmar - i en ryggsäck slajm. Mega minus - fem armar, åker med hjul, drar galler. Krampus - klor, nätfälla, klipper loss livspuckar. Muttern - pruttar, när barnen går fel på livspuckarna. Barnen utmanar Daidalos, ska inte bli slajmad, då kommer man i buren.

Vad vill vi veta mer om? slajm, robotarna.

Hur ska vi ta reda på det? titta på programmet, rita, bilder.

Vad har vi lärt oss? Se de kommande avsnitten nedan.

 

Programmets egen beskrivning: Labyrint är ett tävlingsprogram i en fantasivärld. Tre barn tävlar i varje program mot Daidalos och hans skapelser i labyrintvärlden. Barnen ska samla livspuckar och klara sig ifrån att bli slajmade.

Innehåll

Memory

Vi sökte tillsammans mer information om programmet Labyrint på datorn. Där kunde barnen se ett Memory spel som de tyckte såg kul ut.

Några av barnen antog uppdraget att tillverka spelet. De ritade var och en två lika bilder, och när vi hade tolv par var vi nöjda. Det blev många bilder med livspuckar som har en betydande roll i Daidalos värld. Barnen berättar att livspuckarna ska man sätta fast på tröjan/jackan, det ska vara tre livspuckar.

I den här processen lärde vi oss b.l.a. att vår första plan med att var och en valde egen bakgrundsfärg inte skulle funka. Då skulle det bli jättelätt att para ihop, det blev ingen minnesträning som memoryt skulle gå ut på. 

I en gemensam aktivitet provar vi vårt nya Memory spel. Barnens spontana reaktion var att minnesträning var lätt. Spelet finns nu att tillgå i vår dagliga verksamhet.

Vi återkopplar spelet och barnen tyckte lite olika:

- Ta fram!

- Bra att hitta paren, samma likadant,

- Jag orkar inte ta upp alla korten, jag har ätit pannkaka.

Några av barnen vill fortsätta spela, så vi bestämmer att lägga ut spelet på hyllan igen.

Robotar - digitala medier

Det finns många olika slags robotar i Daidalos värld och barnen namngav alla och dess egenheter. Dessa har vi dragit ut på foto som finns samlat på vår projektvägg.

Robotar ville dem göra. Ett brev till föräldrarna gick ut där vi önskad diverse material för att kunna tillverka en robot. Tills att material samlats in, tog vi hjälp av digitala medier och laddade ner appen Toca boca robot. Lite inspiration inför bygget.

Vi presenterad appen i helgrupp, där alla fick en introduktion om tillvägagångssätt. Alla barn som ville fick var och en prova på. 

Vi återkopplar om vad barnen tyckte om appen;

- man skulle bygga en robot, bra, att man kunde hitta rätt

- man kunde lära sig bygga robotar.

Robotarnas namn

Skrivutvecklingen på avdelningen fortsätter i takt med vårt nya projekt. Teckningar skapas med händelser från programmet. Barnen skriver ned vad de ritat, t.ex. att det är en bur och en människa är ledsen i den. (En av de tävlade har blivit slajmad och får sitta i buren) De vill även skriva alla robotars namn; Minus, Taurus, Krampus mfl.

 

Slajm och slajmmaskin

Slajmet är superviktigt! Roboten Taurus slajm har vi tagit ner på recept. (från barnkanalens hemsida) Men först ska vi konstruera en slajmmaskin. 

Ett tips från en förälder har kommit in, så vi testar det först. Vi behöver PET flaska, spik och en tändare. Från vårt första försök lärde vi oss att om vi värmer plastkorken för länge blir plasten för lätt att töja ut, och hålet blir för stort. Nytt försök följer.

Ett nytt tips har kommit in som vi också ska prova. En genomskinlig ketchup flaska, det kan bli bra sprutt med den.

Vi återkopplar med barnen om slajmmaskinen, hur blev den?

-

-

-

 

Vi kommer överens om att testa vårt slajm utomhus. En labyrintbana på skogsstigen, som vi promenerar på under våra utflyktsdagar, skulle kanske passa bra. Nästa utflyktsdag checkar vi läget.

Robotritningar

Flera ritningar arbetas det på, och Bulten, Taurus och Flip är under uppbyggnad. Det matematiska antalet 7 är också av vikt för det är hur många robotar det finns.

  1. Bulten
  2. Taurus
  3. Flip
  4. Phyton
  5. Muttern
  6. Minus
  7. Krampus

Robotbygget - Bulten

En grupp på fyra barn önskade att tillsammans konstruera ihop roboten som heter Bulten. Ett av barnen hade en ritning klar som de bestämde sig för att använda.

För att bygget ska kunna stå framme en längre tid ordnade vi en hörna där vi samlade allt material. Ritningen sattes upp och idéerna började ta form. Barnen började undersöka vilket material som fanns och vad som skulle passa till vad.

Planering av slajmbana

Nästa utflyktsdag har kommit och vi undersöker hur slajmbanan kan byggas upp efter skogsstigen. Vi tar flera bilder efter stigen och planerar för att göra en ritning väl tillbaka på förskolan. Idéer med hur livspuckar, memory, slajmbad, labyrint ska vara tar vi med oss till ritningsbordet.

Enligt barnen ska banan också innehålla några slags tavlor som de kan träffa med deras slajm. Då vinner dem livspuckar, så livspuckar behöver vi också göra.

Livspuckar

Från ett tidigare projekt arbetade barnen med trolldeg (bakade pepparkakor som Pippi Långstrump på golvet), och tog med sig den erfarenheten av materialet vidare till livspuckarna. Flera av barnen vill vara med att göra trolldeg, så med mått och recept arbetade de ihop en deg.

Barnen har berättat att livspuckarna är runda och gröna med svart kant. De kavlar ut trolldegen och använder ett runt föremål som mall, stansar ut flera livspuckar. De väljer en knalligare grön färg (det ska vara lite känsla av att den lyser) och svart färg till kanten.

Vi frågar barnen om de kan berätta om vad dem tyckte och gjorde.

- bra.

- deg, trolldeg.

- vi fick hälla i mjöl.

- rulla med degrullare, kavlare.

- dem blir platt.

- hålla i två hörn.

- vi gjorde dem runda med ett pippi fat.

Ateljén

I vårt arbete vill vi att barnen ska känna tillit till sin egen förmåga i alla områden. Vi ger utrymme för barnen att själva ansvara för alla förberedelser i t.ex. ateljén. Ta fram färg och penslar, tvätta och städa undan efter sig och påklädning av förkläden i samarbete med en kompis.

Barnens egna reflektioner:

- när man hjälper varandra blir det samarbete.

- det går fortare.

Ritning slajmbana

Vi plockade fram en stor rulle med brett papper, som vi la ut på golvet. De bilder som vi tagit ute i skogen tog vi ut på färgskrivaren. Två barn hjälpte till att klippa ut varje bild.

Nästa steg var att rita upp den tänkta banan på pappret. Täckfärg och penslar förbereddes. Det lila strecket i mitten symboliserar skogsstigen. Utefter den limmade vi fast bilderna i den ordningen vi i gruppen tillsammans diskuterat på vår utflyktsdag.

Bildordning: startbild, första trädstammen där man ska slajma (vinna livspuckar), balansgång på nedfallen trädstam, nytt slajmträd, memory vid roten av det fallna trädet, hinderbana över nedfallna träd, slajmbadet, labyrintgång mellan trädstammar och slutligen målbilden.

Vi hade bara två bilder på trädstammar där barnen skulle slajma, så två till träd efter banan ritades dit med tuschpennor, för att det skulle finnas fler tillfällen att vinna livspuckar. (för ramlar man i slajmbadet så förlorar man en livspuck). För att det ska bli tydligt vart man kan vinna livspuckar målar barnen, med vattenfärg, livspuckar bredvid träden. Det är viktigt att det blir rätt grön färg och barnen såg att den ljusgröna på vattenfärgspaletten var perfekt.

Vi ber barnen förklara vad dem gjort:

- vi gjorde en sådan där lång och livspuckar.

- en karta tilll labyrinten.

- vi ska gå hela hinderbanan.

- Taurus följer inte med till finalrummet. 20 sek har man på sig, hoppa över hela slajmsjön och hitta rätta      luckan.

 

Slajmtavlor

Vi pratar om slajmtavlorna och vad som händer när vi träffar:

- Då tar man en livspuck, behöver tre efter vägen.

Robotbygget - Bulten

Fler barn hjälper till med konstruktionen av roboten Bulten. Efter att provat lite olika material till huvudet bestämmer dem sig för att göra papier mache. En bunke med tapetklister, ballong och tidningspapper och arbetet är i full gång.  

Reflektion i utfört arbete så här långt.

Vi reflekterar tillsammans över allt arbete som vi gjort hittills. Vi kommer fram till att nästa steg blir att dela in grupper, några vill vara robotar och några vill agera barnen i banan.

Efter lunch tittar vi på ett avsnitt från programmet Labyrint, vi vill uppdatera oss om hur alla robotar är och hur spelen går tillväga. Vi kommer fram till att Slajmbadet behöver vi jobba vidare på, barnen såg att vi behöver plankor till det.

 

Robotbygget - Taurus

Taurus behöver kugghjulsarmar.

Vad arbetar ni med här?

- Med Taurus axlar. Vi klippte.

Slajm

Dagen för Labyrintbanan är satt och vi förbereder äntligen det efterlängtade slajmet. Av tidigare erfarenhet, som pedagogerna hade med sig, var att göra slajmet dagen innan. Slajmet kan nämligen bli väldigt vattnigt när det stått för länge och det var inte vad vi önskade.

Det blev ketchupflaskor vi använde som slajmmaskiner. Vi relaterade till vår användning av ketchup hemma och den prutt det kan bli när man trycker till, det skulle passa oss perfekt.

Vi återkopplar med barnen om arbetet:

- Jag var med och gjorde slajmet, vi smakade på slajmet. Gott!

- Jag smakade också på slajmet.

Hur gjorde ni?

- Potatismjöl, vatten, vi kokade.

Hur blev slajmet grönt?

- Det blev så när vi kokade.

Blev slajmet som ni tänkt det?

- Ja

 

Robotbygget - Flip

Nästa robot är igång, och här har vi tagit till vara på en trasig leksak som hittades ute på vår gård.

Barnen berättar:

- Han målar däcken guldiga.

Vad var däcken till innan?

- Till en traktor

Robotbygget - Bulten

I det vidare arbetet med Bulten tog vi tillvara på vårt snickarrum som ligger externt ute på gården. En hammare, spik och en tjock träbit som underlag hämtades in.

 

Labyrintbanan - film

Så äntligen är det dags för Labyrintbanan. Slajm, rockringar, brädor, memory, slajmflaskor, slajmtavlor, medaljer m.m. Allt har vi förberett och allt är med ut till skogen där banan står redo. En pedagog agerade Taurus efter banan.

Det bildades fyra grupper och varje grupp har satt ett namn på sin grupp: Raketerna, Dundrarna, Eldarna och Blixten. Avklippt lakan fick bli huvudbindel med gruppnamn.

Hela Labyrintbanan har vi filmat och redigerat, det blev en film på lite över 4 min. Barnen själva har tittat på sitt och sina kompisar deltagande. Filmen visar på vi för vårdnadshavarna på en drop-in dag, då den är för stor för att bifogas.

Vi ber barnen berätta om deras deltagande i Labyrintbanan:

- Då var Eva-Lill Taurus.

- Eva-Lill slajmade ingen.

- Varför var det inte så många robotar? Alla skulle ha varit med!

Skulle barn eller vuxna varit robotar?

- Jag ville vara Taurus, jag med.

- Jag vill vara med i lag.

 

Vi tar med oss att det var för få robotar och att barnen önskat gestalta någon av dem istället för att ingå i ett lag. I det stora hela har vi pedagoger observerat mycket glädje, samarbete, koncentration och vänskap i denna process. Projektet upplever vi har hjälpt till med att Vi - känslan blivit än starkare på avdelningen.

Våra Robotar - Taurus, Bulten, Flip och Phyton

Bulten, Flip, Phyton och Taurus är med oss varje dag på avdelningen Tallen. De återkommer ständigt i den fria rolleken på ett eller annat sätt.

Ett barn reflekterar:

- Nu är Labyrint slut, nu fortsätter vi med tigrarna.

- Alla var bäst i Labyrint!

 

Utvärdering av oss pedagoger på avdelning Tallen

- Barnen var mycket involverade, intresserade med stor vilja.

- Projektet började med ett intresse från några barn, men under arbetet började fler barn utforska Labyrint. Barnen engagerade även föräldrarna hemma med att lära mer om Daidalos och robotarna.

- Helt fantastiskt att se hur barnen hejade på varandra efter Labyrintbanan. De gav varandra energi och stöd.

- Ingen pratade om egen vinst, utan vinst för alla på Tallen, även fast de var uppdelade i grupper/lag.

- Arbetet började under sjukdomstider med visst stresspåslag oss hos pedagoger,  men eftersom hittade vi en bra rytm i arbetsupplägget. Det fick ta den tid det tog, inget slutdatum, utan syftet koncenterat på barnens intresse och väva in läroplansmålen efter vägen.

- Ett väldigt, väldigt roligt projekt för både barn och pedagoger. Vi hade tidig höst ett mål med ledordet "Tillsammans" och det har verkligen förverkligats. Underbart!

- Tillfreds av varandras samarbete i uppgifter både i teori och praktik. Vi utmanade varandras tankar vidare under arbetets gång, och verkställde tillsammans med mycket fina resultat. En njutning att kunna ta barnens idéer vidare och barnen får se att det går att lösa. Framtidens uppfinnare!

- Vi känner att vi skapat en bra balans mellan teori, praktik och användning av digitala medier både för barn, pedagoger och vårdnadshavare för allas delaktighet.

- Nu till nya intressen och nya äventyr, vi sätter punkt för Labyrint för den här gången.

 

Beröm eller ge feedback på det här materialet genom att skriva en kommentar här: