Skolbanken Logo
Skolbanken

Ämnen:

Bild

·

Årskurs:

8

LPP Programmerings historik och design övningar

Varlaskolan norra, Kungsbacka Förskola & Grundskola - slutgallrad · Senast uppdaterad: 14 mars 2018

Skapa egna miljöer och animeringar i programeringspråket. Vi går igenom det mest grundläggande i programmeringsspråket i programmet Scracth och Code.org

Centralt innehåll

Eleverna arbetar med sina programmering lär de sig även om designprocessen.

 Tänka kreativt, analysera, designa och samarbeta.

Att arbeta med och skapa projekt i Scratch ger även en djupare förståelse för den digitala teknik. eleverna lär sig inte bara interagera med ipads och datorn, de lär sig att skapa med den.

 

 

Arbetsätt:

Uppgiften intro Du skall se och lyssna på ett föredrag med keynot om programmeringens historia och få förståelse för sammanhang och jämförelse av behov av information kapacitet och kommunikation via webben.duceras i en gemensam genomgång på smartboarden.Scratch är gratis och lätt att ladda ner från Scratch-sidan.

Starta din webbläsare och gå till http://scratch.mit.edu/. Nu är det bara att klicka på download Scratch knappen högt upp i fönstret eller så använder du länken ”Download” längst ner i sidfoten.

lektionsgrunder. från iis

https://youtu.be/kf0iuhwb4bw

 

 

Mindre projekt i Scratch kräver väldigt lite planering, det är egentligen bara att sätta igång och programmera.  Bra att ha en plan att arbeta efter.

I din projektplan bör du ha med:

https://sites.google.com/site/scratchprogrammering/planera-projekt-1

På de underliggande sidorna går vi igenom den programmering vi behöver för att kunna skapa det planerade projektet. Tanken är att du ska följa förloppet och göra samma sak själv på din ipad eller dator.  Här blir du guidad genom ett projekt och lär dig samtidigt grunderna i Scratch programmering och hur du använder programmet.

 

https://sites.google.com/site/scratchprogrammering/programmering/lite-enkel-programmering-att-boerja-med

https://sites.google.com/site/scratchprogrammering/programmering/bakgrunden

https://sites.google.com/site/scratchprogrammering/programmering/animation    

 https://sites.google.com/site/scratchprogrammering/programmering/ljud

https://sites.google.com/site/scratchprogrammering/programmering/musik

https://sites.google.com/site/scratchprogrammering/programmering/koordinat-och-riktning

https://sites.google.com/site/scratchprogrammering/programmering/interaktion

 

 

 

 

 

 

 

 


Läroplanskopplingar

Kombinationer av bild, ljud och text i eget bildskapande.

Former, färger och bildkompositioner samt deras betydelsebärande egenskaper och hur dessa kan användas i bildskapande arbete.

Material och verktyg för två- och tredimensionellt arbete och hur dessa kan användas för bestämda syften.

Matriser i planeringen
programmering historia och övning
Uppgifter
Programmering bild

Hjälp och support

Academy

FAQ

Ge oss feedback