Skolbanken – inspiration och utveckling från hela landet

Prova på programmering

Skapad 2017-04-18 12:13 i Tunaskolan F-6 Lunds för- och grundskolor
Under några veckor kommer vi att fördjupa oss i programmering.
Grundskola 4 – 6 Teknik Svenska
Programmering passar in i nästan alla skolans ämnen. Det här är en introduktion om vad programmering kan handla om. Du ska få pröva några olika sätt att programmera på och sedan med utgångspunkt från att du jobbat med sagor i svenska, skriva din egen interaktiva berättelse. Du ska också få lära dig något om pionjärerna inom programmering.

Innehåll

Syfte

Du ska få prova på några olika sätt att arbeta med programmering på, att få något att fungera som du vill.

Du ska få lära dig något om historiska personer som varit eller är viktiga för utvecklingen av dagens teknik och programmering.

 

 

Metod

Du ska få arbeta ämnesövergripande.

Du kommer att prova på hur det är att arbeta med block-programmering i Scratch och programmeringsspråket python i Code Combat.

Du kommer att börja med att ge och följa instruktioner i Lightbot och Code Combat,  göra enkla dataspel i Scratch och interaktiva berättelser med olika tekniker i Book Creator.

Du kommer att få träna på att ge intstruktioner, felsöka och lösa problem.

Du kommer att få mikrolektioner om vad programmering handlar om, Ada Lovelace, Alan Turing och Kvinnor som programmerar.

 

Mål

Att du får en uppfattning om hur den teknik du har runt omkring dig har uppkommit och utvecklats.

Att du prövar att block-programmera och programmerar med språket python.

Att du får en uppfattning om språkets betydelse för programmering.

Att du kan gå tillbaka och rätta till när din kod inte fungerar i det här sammanhanget.

Att pröva idéer tillsammans och på egen hand.

Kopplingar till läroplanen

  • Syfte
  • analysera drivkrafter bakom teknikutveckling och hur tekniken har förändrats över tid.
    Tk
  • Centralt innehåll
  • Olika sätt att bearbeta egna och gemensamma texter till innehåll och form. Hur man ger och tar emot respons på texter.
    Sv  4-6
  • Texter som kombinerar ord, bild och ljud, till exempel webbtexter, spel och tv-program. Texternas innehåll, uppbyggnad och typiska språkliga drag.
    Sv  4-6
  • Hur tekniska system i hemmet och samhället förändrats över tid och några orsaker till detta.
    Tk  4-6
  • Kunskapskrav
  • Eleven kan genomföra mycket enkla teknikutvecklings- och konstruktionsarbeten genom att pröva möjliga idéer till lösningar samt utforma enkla fysiska eller digitala modeller.
    Tk  E 6
  • Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt.
    Tk  E 6
Beröm eller ge feedback på det här materialet genom att skriva en kommentar här: