Skolbanken Logo
Skolbanken

Ämnen:

Teknik

·

Årskurs:

8

Teknik - Programmering med Scratch

Östergårdsskolan, Halmstad · Senast uppdaterad: 25 april 2017

Scratch är ett verktyg framtagen för att introducera programmering för barn och ungdomar. Eftersom det är lätt att komma igång med Scratch, är det roligt att börja bygga egna spel, berättelser eller animationer.

I Scratch kan du lära dig grunderna i programmering genom att pussla ihop olika block med instruktioner istället för att skriva kod. I Scratch finns programmeringens textkoder som färgglad grafik. Programmet är gratis och går att få på en mängd olika språk. 

Syftet 

Tanken är att du som tillhör dagens ungdomar ska lära dig pro­grammera genom att ”scratcha” men det finns även många vuxna som använder programmet för det är både snabbt och mångsidigt.

Så här fungerar det

Upplägget är enkelt. Du får se bilden av en katt och med hjälp av olika kommandon kan du få den att röra sig, prata, jama och byta kläder. Du kan även interagera med katten, exempelvis säga någonting när du trycker på en viss bok­stav. Det går också att byta ut katten mot någon annan figur.

Resultatet av programme­ringen kan bli ett spel, en musik­video, en interaktiv saga eller något helt annat. Det är bara fantasin som sätter gränser!

Programmet finns på internet och är fritt att använda för alla. Det finns dessutom på många olika språk. Du hittar till programmet med hjälp av den här länken:

https://scratch.mit.edu

Lär dig med hjälp av YouTube

På YouTube finns sju stycken introduktionsfilmer som ger dig grunderna till hur det går till att programmera i Scratch. Kursen kommer att börja med att du arbetar igenom de filmerna och härmar det som händer där. Filmerna hittar du här:

 Här finns en länk om du vill se filmerna inne på YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=kf0iuhwb4bw

 Att göra

  1. Du kommer först få arbeta genom alla de sju instruktionsfilmerna. Det är viktigt att du jobbar ordentligt med de här filmerna så att du verkligen lär dig programmets grunder. Det har du nytta av i de kommande uppgifterna.
  2. Efter grundkursen på YouTube får du göra ett eget projekt, som ska dokumenteras.
  3. Nästa steg är att arbeta med en uppgift som vi kallar "Larmet". Där får du möjlighet att visa dina kunskaper som du skaffat dig under ditt tidigare arbete.

Dokumentationen

Under planeringar i UNIKUM finns det en uppgift som heter "Teknik - Dokumentation av Scratch". Där ska du senast fredagen den 2 juni lämna in din text om ditt arbete med programmet Scratch. Du skriver det i Word och delar samt lämnar in på Unikum.

Följande punkter ska finnas med i din dokumentation:

  • Beskriv din tanke om hur ditt program ska fungera när det är färdigt.
  • Beskriv hur du fått din/dina sprajt att utföra uppgiften. Beskrivningen ska vara övergripande.
  • Beskriv några svårigheter och hur du löste dem.
  • Beskriv och förklara hur vi människor i vardagen använder programmering.
  • Bifoga en skärmdump av din scen och script.

Skärmdump på en chromebook tar du genom att först maximera ditt fönster med 5:e knappen från vänster på den översta raden. Sedan håller du ner CTRL + 6:e knappen från vänster. Bilden hittar du sedan under filer.

Tider

Den här teknikkursen kommer att påbörjas vecka 18 vt 2017 och beräknas pågå till vecka 22.

Extra viktig datum är fredagen den 2 juni för då måste din skriftliga dokumentation senast vara inlämnad i UNIKUM.

 

Bedömning

Bedömningen kommer handla mycket om hur duktig du är på att få ditt arbete att flyta på. Det handlar exempelvis om hur du jobbar när det uppstår problem och hur du då kommer vidare i ditt arbete. En annan viktig del i bedömningen handlar om din skriftliga dokumentation av ditt arbete med programmeringen.
Se mer i bedömningsmatrisen för att få alla detaljer.

Inspiration

Gör ett spel i scratch - en tutorial.


Läroplanskopplingar

Innehåller inga läroplanspunkter

Matriser i planeringen
Teknik - Programmering med Scratch
Uppgifter
Teknik - Dokumentation av Scratch

Hjälp och support

Academy

FAQ

Ge oss feedback