Vem bestämmer vad som är fult och fint?
Måste allt vara perfekt?
Är fint finare än känsligt?
Måste man förstå allt i en konstbild?
Vad är skillnaden på en bild gjord med inlevelse och en man gör bara för att man måste?
Syfte
Bilder man själv gör kan ibland bli tyngda av att man tycker att de måste vara "fina" eller perfekta för att vara bra.
Men så är det faktiskt inte. Egentligen kan en perfekt bild vara ganska tråkig och intetsägande. Däremot måste bilderna vara gjorda med inlevelse/ engagemang- då blir de sanna och de känns att man brytt sig om bilden man gjort. Det är alltså inte samma sak som att de måste vara vackra eller perfekt avritat och sådant.
Alltså: Vi ska försöka skaka av oss det perfekta- för det kan till och med vara tråkigt och ligga i vägen för spännande bilder och arbeten!
Såhär står det i läroplanen om det som kan kopplas till just den här uppgiften:
I årskurs 7–9 Bildframställning :
Framställning av berättande informativa och samhällsorienterande bilder om egna erfarenheter, åsikter och upplevelser.
Presentationer av eget bildskapande
Former, färger och bildkompositioner samt deras betydelsebärande egenskaper och hur dessa kan användas i bildskapande arbete.
• Material och verktyg för två- och tredimensionellt arbete och hur dessa kan användas för bestämda syften.
Samtida konst- och dokumentärbilder samt konstverk och arkitektoniska verk från olika tider och kulturer i Sverige, Europa och övriga världen. Hur bilderna och verken är utformade och vilka budskap de förmedlar.
•Ord och begrepp för att kunna läsa, skriva och samtala om bilders utformning och budskap.
Konkretisering av mål
Vad ska vi göra då?
Jo:
1. Teckna av en bild med "fel" hand. Måla bilden med träfärgpennor. För att avdramatisera att det måste bli så likt som möjligt. Det ska alltså bli totalt operfekt eller blir detta perfekt på ett annat sätt? .1-2 lektion.
2. Lista Favoritfärger-
Lista fulaste färgerna
Måla bild du får av mig :
1/3 målar med de finaste
1/3 målar med de fulaste
1/3 målar med 50/50
Sen sätter vi upp dem på ett stort papper i de olika kategorierna där hela klassens bilder får samsas.
Vilka blev bäst?
varför tycker ni så?
vilket papper är vilket...1 lektion
3. Rita en valfri blid ur huvudet, du kommer att få prick 3 minuter på dig. Byt den med en kompis, nu ska kompisen rita och måla av din blid men göra den så engagerat/ noga som möjligt och det ska ta prick 50 minuter att göra. Vilken blev skillnaden? 1 och 1 halv lektion.
4. Titta på alla dessa bilder tillsammans och se: Uttryck, bra eller dåligt? vad hände?
Extrauppgift: rita av samma sak som du gjorde med "fel hand" men nu med "rätt hand och den ska vara avritad och målad på fem minuter....sen måla den igen men nu ska det ta precis 25 minuter. Du måste jobba hela tiden. Jämför dem med varann.
Göra en bedömning av ditt arbete i din BildDagBok med hjälp av frågor du får från mig.
Bedömning
Bildkomposition, färg och form: Vågade du släppa loss? Är Dina bilder gjorda med inlevelse och engagemang? Har du funderat något på färger och färgkomposition?
Teknik/material: Har du använt verktyg och material på ett bra sätt (ändamålsenligt sätt) för detta jobb?
Ide/ inspiration: Hur jobbar du med idéer du får? Hur kommer du framåt när du jobbar med bilderna?
Bedömning/analys: Hur tänker du när du bedömer, tänker kring din/ andras arbetsinsats i detta temaarbetet?
Bedömning
Teknik/ material: Hur arbetar du med de material och tekniker vi arbetar med?
Kombinera bildelement: Hur jobbar du med form, färg och komposition?
Formulera och välja handlingsalternativ: Hur kommer du framåt i ditt arbete?