👋🏼Vi håller på att göra om Skolbanken med nytt gränssnitt och nya förbättrade funktioner! Ta en smygtitt på Nya Skolbanken här

Skolbanken – inspiration och utveckling från hela landet

Programmering år 2-3

Skapad 2017-06-21 09:44 i Klostergårdskolan Lunds för- och grundskolor
Grundskola 2 – 3 Matematik Teknik
Vi bygger vidare på vårt programmeringstema från år 1 genom att involvera programmering i våra andra teman och kombinerat med andra ämnen. T.ex. rymden,

Innehåll

Till eleverna

Målet med arbetet är att:

att träna eleverna i att skapa, beskriva och följa enkla och stegvisa instruktioner och att använda programmering för att lösa problem.

Under arbetets gång kommer vi att:

Bygga banor med kaplastavar runt där blue-boten ska köra igenom (tema samhället)
Bygga städer med ozo-bot (tema samhället)
Låta blue-boten rita och sedan använda i geometri, leta cirklar, trianglar, vinklar, mäta sträckor (matematik)

Programmera Blue-boten med  brickorna.
Låta blue-boten rita enfigur och sedan göra en symmetrisk kopia eller en spegelbild (matematik)
Göra dans på musiklektionerna. 
Göra vägbeskrivningar och använda kartor. (svenska)
Jobba vidare med appar som stärker kärnämnena.

Du kommer redovisa ditt arbete genom:

Redovisa temaarbeten med appar som scratch (år 2), powerpoint/keynote (år 3).

Vi kommer bedöma din förmåga att:

använda dina kunskaper från åk 1 och visa att du byggt på den kunskapen och kan använda våra tekniska och digitala verktyg med viss självständighet.

Kopplingar till Lgr 11 och till kursplaner i ämnet / ämnena

Kunskapskrav i årskurs 3 eller 6