👋🏼Vi håller på att göra om Skolbanken med nytt gränssnitt och nya förbättrade funktioner! Ta en smygtitt på Nya Skolbanken här

Skolbanken – inspiration och utveckling från hela landet

Slottan Teknik-programmering åk 3

Skapad 2017-09-21 14:43 i Slottsjordsskolan Halmstad
Grundskola F – 3 Teknik
I arbetsområdet "Programmering" kommer du att få samtala om vilka saker runt omkring oss som är programmerade. Du kommer att få reda på vad en programmerare gör på jobbet. Du kommer även att få prova på att programmera både analogt (styra en kompis med hjälp av kommandon) och digitalt (Bee-bot, A.L.E.X, Lego Mindstorms och Scratch Jr). Du kommer även få lära dig flera ämnesbegrepp och hur ett koordinatsystem fungerar. Vi pratar, ser på film och testar att programmera.

Innehåll

 Syfte:

 

Använda teknikområdets begrepp och uttrycksformer

Utföra teknikutvecklingsarbeten

Formulera dig i tal och skrift

Träna problemlösningsförmåga i par.

 

Mål:

Kunna samarbeta för att lösa ett programmeringsuppdrag.

Känna till olika föremål som är programmerade.

Kunna programmera(analogt) din kompis att utföra en på förhand bestämd handling. Tex gå 10 steg framåt, vrid dig åt vänster, gå 3 steg framåt.

Kunna programmera (digitalt). Få Bee-bot, A.L.E.X, Lego Mindstorms eller Scratch jr  att utföra en på förhand bestämd handling.

 

Bedömning:

Självbedömning och kamratbedömning.