Skolbanken – inspiration och utveckling från hela landet

DS Programmering - Scratch Jr

Skapad 2017-10-04 15:06 i Delfinskolan Lunds för- och grundskolor
Beskrivning av arbetet med programmering i appen Scratch Jr.
Grundskola F – 3 Svenska Svenska som andraspråk Teknik Matematik
Hur gör man när man programmerar? Kan vi programmera? I detta tema ska du få lära dig grunderna i blockprogrammering. Välkommen in i ScratchJr-världen!

Innehåll

Arbetsområde

I detta arbetsområde ska du få börja lära dig hur man kan programmera. Du ska få arbeta med appen ScrachJr på en Ipad. Tillsammans med din axelkompis ska ni göra olika övningar som är kopplade till ScrachJr. 

 

Du ska kunna:

  • samarbeta med din axelkompis.
  • programmera med hjälp av appen ScratchJr.
  • följa en instruktion både muntligt och skriftligt. 
  • göra en programmering tillsammans med din axelkompis.
  • ge och ta kamratrespons.

 

Arbetssätt

Du ska tillsammans med din lärkompis:

  • följa både muntliga och skriftliga instruktioner.
  • samarbeta.
  • göra en programmering i appen ScratchJr.
  • förklara för gruppen hur ni har gjort er programmering.

Redovisningsform

  • visa ert Scratch-uppdrag för klassen.
  • förklara hur ni har gjort.

Bedömning

  • samarbeta med din lärkompis.
  • följa en muntlig instruktion
  • följa en skriftlig instruktion.
  • göra ett uppdrag i ScratchJr.
  • ge kamratbedömning.

Reflektion

  • Vad har vi lärt oss?
  • Hur lärde vi oss?
  • Hur samarbetade vi?
  • Vi använder oss av two stars and a wish när vi redovisar.

 

Uppgifter

  • Uppdrag i "ScratchJr"

Matriser

Sv Ma Tk SvA
Programmering - Scratch Jr

På väg att nå målet
Uppnått målet
Samarbeta med din lärkompis
Följa en skriftlig instruktion
Göra ett uppdrag i ScratchJr
Ge kamratbedömning
Beröm eller ge feedback på det här materialet genom att skriva en kommentar här: