Skolbanken – inspiration och utveckling från hela landet

Programmering- förskoleklass

Skapad 2017-12-12 16:25 i Aspenässkolan Lerum
Grundskola F – 1 Idrott och hälsa Svenska Teknik Matematik
Här får vi en första inblick i vad programmering är. Vad använder man programmering till, när och hur har vi nytta av det? Var hittar vi programmering i vår vardag?

Innehåll

Det här kommer du att få träna dig på:

  • Förstå vad programmering är
  • Var programmering finns
  • Nyttan av programmering 
  • Hur man enkelt kan programmera analogt - varandra tex.
  • Lösa digitala programmeringsuppgifter
  • Göra egna programmeringar digitalt
  • Arbeta kollobrativt i mindre grupp och föra resonemang, dra slutsatser

 

Så här kommer vi att arbeta:

  • Introducera programmering via SLI-film.
  • Diskutera var, när, hur och varför vi använder programmering. Smågrupper - hela klassen.
  • Skapa egna programmeringskoder- ritar.
  • Programmera varandra analogt, tex. Dansschema
  • Arbeta med Bee-bot mössen 2-2
  • Arbeta med programmeringsapparna Bee-bot och Codable, m.m. På iPad 
  • Ha en digital programmerings-adventskalender under december månad, där olika uppdrag ska utföras av vår Bee-bot-ren Rudolf.

Kopplingar till läroplanen

  • Syfte
  • pröva och utveckla idéer, lösa problem och omsätta idéerna i handling,
    Gr lgr11
  • utforska och beskriva företeelser och samband i natur, teknik och samhälle, och
    Gr lgr11
  • Centralt innehåll
  • Digitala verktyg och medier för kommunikation.
    Gr lgr11  -
  • Enkla matematiska resonemang för att undersöka och reflektera över problemställningar samt olika sätt att lösa problem.
    Gr lgr11  -
  • Byggande och konstruktion med hjälp av olika material, redskap och tekniker.
    Gr lgr11  -
Beröm eller ge feedback på det här materialet genom att skriva en kommentar här: