Ämnen:
Svenska, Engelska, Musik, Teknik, Matematik, Svenska som andraspråk
·
Årskurs:
2
Vallåsskolan, Halmstad · Senast uppdaterad: 13 december 2017
Vad är programmering? Vi lär oss att programmera på olika sätt genom mönster, kort, Bee-Bots, Blue-Bots och Lightbot Hour.
* programmera återkommande mönster
* skriva våra namn med "ettor och nollor"
* skriva kod för att hitta bokstäver i ord
* enkel programmering s.k. unplugged med kort.
* vad programmering är och ge exempel från det vardagliga livet.
* testa på olika banor/mattor som vi använder när vi programmerar våra robotar Bee-Bots och Blue-Bots.
* prova på att skriva egna koder ( med Blue-Bot) med de fyra kommandon som Blue-Bot har: framåt, bakåt, vända åt höger, vända åt vänster.
* programmering i Lightbot Hour.
* arbeta enskilt, i par och i grupp
Du ska vara aktiv på lektionerna.
Du ska kunna programmera med olika hjälpmedel.
Du ska kunna berätta enkelt vad programmering innebär.
Syfte (6)
formulera och lösa problem med hjälp av matematik samt värdera valda strategier och metoder,
anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang,
identifiera och analysera tekniska lösningar utifrån ändamålsenlighet och funktion,
identifiera problem och behov som kan lösas med teknik och utarbeta förslag till lösningar,
använda teknikområdets begrepp och uttrycksformer,
värdera konsekvenser av olika teknikval för individ, samhälle och miljö, och
Centralt innehåll (3)
Vanliga lägesord för att beskriva föremåls och objekts läge i rummet.
Några enkla ord och begrepp för att benämna och samtala om tekniska lösningar.
Några föremål i elevens vardag och hur de är anpassade efter människans behov.
Innehåller inga matriser
Innehåller inga uppgifter