Ämnen:
Svenska, Matematik, SO (år 1-3)
·
Årskurs:
1 - 3
Torsångs skola, Borlänge · Senast uppdaterad: 31 januari 2019
Du som går i år 1, 2 och 3 får vara med i skolans schackklubb och lära dig att spela schack. Varje år får du möjlighet att delta i den stora schackturneringen "Sikta mot stjärnorna" där du spelar mot andra skolor i Sverige.
Mål: (Vad)
-Alla elever som går i år 1, 2 och 3 får vara med i skolans schackklubb "Torsångs schackmatt".
-Eleverna får träna sig på att tänka, räkna ut saker, se framåt, göra egna bedömningar och fatta beslut.
-De tränar sig också på att vänta på sin tur, ha tålamod och koncentrera sig.
-Delta i den stora schackturneringen "Sikta mot stjärnorna" som spelas via nätet mot andra skolschackklubbar.
Arbetssätt (Hur)
Fritidspedagogerna använder sig av materialet från Sveriges schackförbund
Du kommer att få:
Bedömning:
I åk 3 ska du ha lärt dig:
Utvärdering:
Vi utvärderar under junidagarna
Läroplan (2)
kan lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga,
kan använda såväl digitala som andra verktyg och medier för kunskapssökande, informationsbearbetning, problemlösning, skapande, kommunikation och lärande,
Syfte (6)
formulera och lösa problem med hjälp av matematik samt värdera valda strategier och metoder,
använda och analysera matematiska begrepp och samband mellan begrepp,
föra och följa matematiska resonemang, och
pröva och utveckla idéer, lösa problem och omsätta idéerna i handling,
skapa och upprätthålla goda relationer samt samarbeta utifrån ett demokratiskt och empatiskt förhållningssätt,
kommunicera med språkliga uttrycksformer i olika sammanhang och för skilda syften,
Centralt innehåll (7)
Vanliga lägesord för att beskriva föremåls och objekts läge i rummet.
Slumpmässiga händelser i experiment och spel.
Strategier för matematisk problemlösning i enkla situationer.
Normer och regler i elevens livsmiljö, till exempel i skolan, i digitala miljöer och i sportsammanhang.
Digitala verktyg och medier för kommunikation.
Säker och ansvarsfull kommunikation, även i digitala sammanhang.
Normer och regler i elevernas vardag, till exempel i lekar och spel, och varför regler kan behövas.
Innehåller inga matriser