Åldrar:
3 - 6
Pysslingen Förskolor Pipmakaren, Pysslingen - slutgallrad · Senast uppdaterad: 14 mars 2018
Att programmera handlar om att ge ett kommando för att nå ett önskat resultat. I den digital världen talar man om maskinkod som man knappar in för att till exempel datorn ska göra det man vill, det är tack vare programmering som datorn startar och öppnar upp en startsida när vi trycker på power. I den analoga världen skulle vi kunna kalla det en instruktion som leder till ett handlande, ta ut en sked ur översta lådan. Det är samma princip men lite olika språk. Att IKT och programmering kommer att hamna i läroplanen är ett faktum, men hur kan vi arbeta med det tillsammans med barn? I den här planeringen visar vi på Krakel upp hur vi arbetat med programmering på ett lekfullt sätt och samtidigt blandar in många andra ämnesområden på köpet.
Läroplan (12)
utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga att leka och lära,
utvecklar sin förmåga att fungera enskilt och i grupp, att hantera konflikter och förstå rättigheter och skyldigheter samt ta ansvar för gemensamma regler,
utvecklar sin motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning samt förståelse för vikten av att värna om sin hälsa och sitt välbefinnande,
tillägnar sig och nyanserar innebörden i begrepp, ser samband och upptäcker nya sätt att förstå sin omvärld,
utvecklar sin förmåga att lyssna, reflektera och ge uttryck för egna uppfattningar och försöker förstå andras perspektiv,
utvecklar nyanserat talspråk, ordförråd och begrepp samt sin förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra,
utvecklar intresse för skriftspråk samt förståelse för symboler och deras kommunikativa funktioner,
utvecklar intresse för bilder, texter och olika medier samt sin förmåga att använda sig av, tolka och samtala om dessa,
utvecklar sin förståelse för rum, form, läge och riktning och grundläggande egenskaper hos mängder, antal, ordning och talbegrepp samt för mätning, tid och förändring,
utvecklar sin förmåga att använda matematik för att undersöka, reflektera över och pröva olika lösningar av egna och andras problemställningar,
utvecklar sin förmåga att urskilja teknik i vardagen och utforska hur enkel teknik fungerar,
utvecklar sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap, och
Innehåller inga matriser