Skolbanken – inspiration och utveckling från hela landet

Programmera en legorobot

Skapad 2018-01-29 09:37 i Regnbågsskolan Gullspång
Du ska tillsammans med en klasskamrat programmera en legorobot så att den åker på ett speciellt sätt.
Grundskola 4 – 6 Teknik
Du bygger en legorobot tillsammans med en kamrat utifrån en instruktion. Därefter programmerar ni den för att åka olika banor.

Innehåll

Avsnitt 1

Ur Läroplan för grundskolan, Lgr 11

Kopplingar till läroplanen

  • Syfte
  • identifiera problem och behov som kan lösas med teknik och utarbeta förslag till lösningar,
    Tk
  • Centralt innehåll
  • Tekniska lösningar som utnyttjar elkomponenter för att åstadkomma ljud, ljus eller rörelse, till exempel larm och belysning.
    Tk  4-6

Matriser

Tk
Programmera legorobot

Steg 1
Steg 2
Identifiera och analysera tekniska lösningar
Du prövar olika lösningar själv eller tillsammans med en kompis då du programmerar legoroboten. Om roboten inte fungerar hjälper du till att ta reda på vad som är "fel" och rättar till "felet".
Du formulerar hur du ska pröva möjliga lösningar i samband med byggande av roboten och med programmeringen.
Du formulerar hur du ska pröva och ompröva möjliga lösningar i samband med byggande av roboten och med programmeringen.
Föra resonemang kring och ger förslag
Du för ett resonemang med din kompis hur du/ni ska göra när ni bygger och programmerar. Du ger förslag.
Du för enkla och till viss del underbyggda resonemang kring hur ni ska få legoroboten dit ni vill. Du ger alltså förslag på hur ni ska göra och förklarar dig på ett enkelt sätt.
Du för utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang kring hur ni ska få legoroboten dit ni vill. Du ger alltså förslag på hur ni ska göra och förklarar dig på ett utvecklat sätt.
Beröm eller ge feedback på det här materialet genom att skriva en kommentar här: