Skolbanken – inspiration och utveckling från hela landet

2018 åk 7 "RUMMET" - DESIGN OCH PERSPEKTIVLÄRA

Skapad 2018-01-29 14:16 i Tunaskolan Lunds för- och grundskolor
Grundskola 7 – 9 Bild
Du ska skapa ett rum och arbeta med en eller tvåpunkt-perspektivets grundregler. Rummet ska förmedla känslan av spökeri och historisk återkoppling till någon av stilarna barock eller jugend. Du kommer sätta in dig i möbeldesigners tankeprocess i skapandet av en ny produkt.

Innehåll

Mål

Du ska kunna;

  • skapa berättande och informativa bilder
  • använda tekniker, verktyg och material
  • kombinera former, färger och bildkompositioner
  • utveckla egna idéer
  • välja handlingsalternativ som leder det bildskapande arbetet framåt
  • ge omdömen om arbetsprocessen och kvaliteten i bildarbetet
  • se samband mellan uttryck, innehåll, funktion och kvalitet i bildarbetet
  • tolka samtida och historiska händelse i omvärlden

UGGLESOFFAN

Tydligt exempel där eleven renodlat formerna och arbeta med de mest karaktäristiska av dragen för djuret.

BAROCK

Arbetets innehåll

FÖLJANDE MOMENT INGÅR

INTRODUKTION - av arbetsuppgiften (läraren)

UPPGIFT - RUMMET

Du som elev ska;

Skapa ett rum och arbeta med en eller tvåpunkt-perspektivets grundregler. Rummet  ska förmedla känslan av spökeri och historisk återkoppling till någon av stilarna barock eller jugend. Du kommer sätta dig in möbeldesigners processarbete i skapandet av en ny produkt.

1.  FORSKA - ANALYSERA

  1. Skapa en spökberättelsen - hemma. Skissa och antecknar: målgrupp för ditt rum ex: barn, vuxen, tjej, stadsbo, singel eller äldre. Alla val du gör i form av: möbler, prylar, utsmyckning m.m. ska anpassas till denna målgrupp.
  2. Fördjupa dina kunskaper om stilarna barock och jugend - hemma (internet). Skriv i punktform typiska karaktäristiska drag för stilarna. Gör en snygg uppställningen på ett A-4, använd bilder, över/underrubriker, löptext, lämpliga typsnitt m.m. Klistras vid inlämningstillfälle fast på perspektivbildens baksida.


2. PLANERA - använd stencilen; processbeskrivning.

MÖBELDESIGN
3. SKISSA/TÄNK - var KREATIV. Hitta nya spännande, smarta lösningar på gamla problem.

  1. Planeringsstadie  - välj ett djur eller växt. Förenkla detta djur/växt i  flera led. Ta hänsyn till vald målgrupp för din produkt (möbel), se ovan. Alla val du gör angående färg, form... ska anpassas till denna målgrupp.
  2. Designstadie -nu ska du skissa upp och formge din möbel. Skissa fram massor av förslag. Du ska tänka på behov och konstruktion. Betäm material och färg.
  3. Utvecklingsstadie - du ska nu utveckla din möbel utifrån någon av  stilepokerna barock eller rokoko. Skissa och rita hur din möbel skulle se ut i vald stil.
  4. Omdömme - hemma. Sortera skissarbeterna i ordning. Titta på;  kvalite, funktion, uttryck m.m. Ge även korta skriftliga förklaringar i punktform. Montera ihop hela sorteringen på ett A-4 papper med snygg och genomtänkt layout. Klistra därefter på perspektivbildens baksida.


EN ELLER TVÅPUNKTSPERSPEKTIV
4. RENRITNING
- rummet ska innehålla följande

  • förmedla spökeri
  • förmedla någon av stilarna - barock eller jugend
  • minst en egen designad möbel utifrån en växt eller djur - utvecklad i någon av stilarna barock eller jugend
  • minst ytterligare fyra huvudmöbler
  • ett fönster
  • prylar
  • en människa
  • ett djur
  • skuggningseffekter
  • färgläggning - rasterteknik
  1. Planeringsstadie - gör en planskiss på spökrummet och ta hänsyn till stilepokerna och vald målgrupp, se ovan.
  2. Renritning - nu ska du rita på A-3 ritpapper och använda enpunktperspektivets grundregler. Använd skala 1:20.
  3. Färgläggning - bestäm varifrån ljuskällor kommer, arbetar med stora kontraster. Använd slagskuggor och färglägg med rasterteknik för att fånga materialets struktur och karaktär.


5. PRESENTATION
- offentlig utställning (skolområdet).

6. REFLEKTION/BEDÖMNING  - på unikum - redovisning och utvärdering.

Redovisningsform

ELEVUTSTÄLLNING - på skolområdet.


DATUM FÖR INLÄMNING

Reflektion

Här kan du ställa några reflektionsfrågor till eleven som sedan svarar i dialogrutan. 

Beröm eller ge feedback på det här materialet genom att skriva en kommentar här: