Skolbanken Logo
Skolbanken

Ämnen:

Teknik

·

Årskurs:

7 - 9

Programmering Swift

Bosgårdsskolan, Varberg · Senast uppdaterad: 6 februari 2018

I detta arbetsområde kommer du framför allt träna din förmåga att lösa problem. Men för att hitta lösningar på svårare och svårare problem behöver du lära dej nya tekniker att lösa dem! Du löser problem genom att styra figuren Byte genom olika världar. Och styr honom gör du genom att programmera. Steg för steg, programrad för programrad tills alla "gems" är plockade och alla "switchar" är "togglade". goodLuck()

Världen vi lever i är full av tekniska lösningar. Vi är beroende av dem och många anser att vi inte skulle klara oss utan dem. Många av våra tekniska lösningar - alla våra "uppfinningar" som vi använder - är programmerade. Diskmaskinen är programmerad. Din iPad är programmerad. Mobiltelefoner, varuhusdörrar, moderna bilar är programmerade. 

Men vad betyder det egentligen att något är programmerat. Och hur fungerar det? Där har du en del av innehållet i denna kursen!

 

Undervisning
Vi kommer lära oss att programmera den lilla figuren Byte till att lösa uppdrag i olika pusselvärldar. Du kommer göra det genom att skriva program, uppbyggda av kommandon i kodrader.

Till en början arbetar du bara med fyra olika kommandon: moveForward(), turnLeft(), collectGem() och toggleSwitch(). Efter du lärt dej vad dessa betyder är det dags att bygga på med fler för att senare lära dej att bygga egna kommandon.

 

Lärmiljö
Du kommer till största delen arbeta i appen Swift Playgrounds som finns att hämta gratis från App Store. Du arbetar helst tillsammans med någon kompis i klassrummet, men det går förstås också att ta sig framåt ensam. Ibland har vi gemensamma genomgångar där vi diskuterar olika sätt att lösa problem.

 

Bedömning
Dina framsteg kartläggs dels under tiden som du tränar i klassrummet. I slutet av kursen har vi ett skriftligt prov där du med papper och penna löser några olika problem med hjälp av programmering.


Läroplanskopplingar

Innehåller inga läroplanspunkter

Matriser i planeringen
Programmering
Uppgifter

Innehåller inga uppgifter

Hjälp och support

Academy

FAQ

Ge oss feedback