Skolbanken – inspiration och utveckling från hela landet

Programmering

Skapad 2018-04-04 11:24 i Wieselgrensskolan Helsingborg
Utveckla kunskaper om hur algoritmer kan skapas och användas vid programmering i olika programmeringsmiljöer.
Grundskola 7 – 9 Matematik Teknik
Hur gör man för att programmera en dator? Inom området programmering utvecklar vi kunskaper i att använda digitala verktyg och programmering för att kunna undersöka och lösa olika problemställningar.

Innehåll

Med syfte.

Vi arbetar med hur algoritmer kan skapas och användas vid programmering i olika programmeringsmiljöer.

Vi använder oss av MICRO:BIT (http://microbit.org/ ), SCRATCH (https://scratch.mit.edu/), Hourofcode (https://hourofcode.com/se.) samt Javascript (http://koda.nu/)

 

 

 

Matriser

Ma Tk
Programmering

Rubrik 1

Inte klar
Klar
Sten, Sax och Påse
Eleven kan programmera ett enkelt spel i datorprogrammet MICRO:BIT.
Tärningen
Eleven kan programmera ett enkelt spel i datorprogrammet MICRO:BIT.
Tärningen för personer med nedsatt syn
Eleven kan programmera ett enkelt spel i datorprogrammet MICRO:BIT.
Animera ditt namn
Eleven kan programmera ett enkelt spel i datorprogrammet SCRATCH.
Anna och Elsa
Eleven använder sig av grundläggande programmering.
Geometri
Eleven kan skapa geometriska figurer som cirkel, kvadrat, rektangel, triangel och linje.
Huset
Eleven kan skapa en bild med ett hus.
JavaScript och grafik
Eleven kan med hjälp av JavaScript skapa en bild på ett djur.
Animering och interaktivitet
Eleven kan med hjälp av JavaScript skapa rörlig grafik .
Beröm eller ge feedback på det här materialet genom att skriva en kommentar här: