Skolbanken Logo
Skolbanken

Ämnen:

Matematik

·

Årskurs:

F - 6

Digitalisering i matematik

Johannesbäcksskolan, Uppsala · Senast uppdaterad: 25 april 2018

I det här arbetsområdet får du stifta bekantskap med och använda olika digitala hjälpmedel i matematiken.

 

Digitalisering F-6 matematik

Algebra 1-3

Hur entydiga stegvisa instruktioner kan konstrueras, beskrivas och följas som grund för programmering. Symbolers användning vid stegvisa instruktioner.

Sannolikhet och statistik 1-3

Enkla tabeller och diagram och hur de kan användas för att sortera data och beskriva resultat från enkla undersökningar, såväl med som utan digitala verktyg.

Taluppfattning och tals användning 4-6

Det binära talsystemet och hur det kan tillämpas i digital teknik samt talsystem som använts i några kulturer genom historien, till exempel den babyloniska.

Centrala metoder för beräkningar med naturliga tal och enkla tal i decimalform vid överslagsräkning samt vid beräkningar med skriftliga metoder och digitala verktyg. Metodernas användning i olika situationer.

Algebra 4-6

Hur algoritmer kan skapas och användas vid programmering. Programmering i visuella programmeringsmiljöer.

Geometri 4-6

Konstruktion av geometriska objekt, såväl med som utan digitala verktyg. Skala och dess användning i vardagliga situationer.

Sannolikhet och statistik 4-6

Tabeller och diagram för att beskriva resultat från undersökningar, såväl med som utan digitala verktyg. Tolkning av data i tabeller och diagram.

 

·        Introduktion kring programmering och behovet – varför uppkom programmering?

Ada Lovelace (klicka på länken…),  

 

Taluppfattning och tals användning 4-6

Det binära talsystemet och hur det kan tillämpas i digital teknik samt talsystem som använts i några kulturer genom historien, till exempel den babyloniska.

·         Kodboken – binära talsystemet

·         Man kan prova att räkna i olika baser för att sedan skapa förståelse för det binära talsystemet

 

 

Algebra 1-3

Hur entydiga stegvisa instruktioner kan konstrueras, beskrivas och följas som grund för programmering. Symbolers användning vid stegvisa instruktioner.

·         Hemliga meddelanden – asc11

·         Programmera en robotkompis (stegvisa instruktioner; Trudels lådor från Kodboken.se)

·         Begrepp (program, programmering, kod, styra, höger, vänster, digital, block, sats, kommando, upprepa, villkor, slinga, bug, binär)

 

Sannolikhet och statistik 1-6

Tabeller och diagram för att beskriva resultat från undersökningar, såväl med som utan digitala verktyg. Tolkning av data i tabeller och diagram.

·         Tabeller och diagram – egna undersökningar och egenkonstruerade diagram

·         Tabell och diagram i Word – gemensamt i klassen

·         Tabell och diagram i Word – på egen hand (mellanstadiet)

 

Taluppfattning och tals användning 4-6

Centrala metoder för beräkningar med naturliga tal och enkla tal i decimalform vid överslagsräkning samt vid beräkningar med skriftliga metoder och digitala verktyg. Metodernas användning i olika situationer.

·         Miniräknaren som digitalt verktyg (miniräknaren är programmerad, det kan bli fel om man inte vet hur man ska hantera den)

 

Geometri 4-6

Konstruktion av geometriska objekt, såväl med som utan digitala verktyg. Skala och dess användning i vardagliga situationer.

·         Konstruktion av geometriska objekt i Scratch

Algebra 4-6

Hur algoritmer kan skapas och användas vid programmering. Programmering i visuella programmeringsmiljöer.

  • Vad är en algoritm och hur ska man tänka och jobba för att kunna skapa och använda algoritmer? Här finns tips på programmeringsmiljöer där man kan ta sig vidare.

Läroplanskopplingar

Innehåller inga läroplanspunkter

Matriser i planeringen

Innehåller inga matriser

Uppgifter

Innehåller inga uppgifter

Hjälp och support

Academy

FAQ

Ge oss feedback