Skolbanken Logo
Skolbanken

Ämnen:

Matematik, Svenska, Svenska som andraspråk, Teknik

·

Årskurs:

F - 3

Programmering

Kollaskolan F-2, Kungsbacka Förskola & Grundskola - slutgallrad · Senast uppdaterad: 15 april 2018

Vad är programmering? Eleverna i åk 2 kommer att få lära sig mer om och prova på programmering.

Arbetsområde

I det här arbetsområde ska du få lära dig vad programmering är, olika begrepp som hör till programmering och du kommer få testa på hur det kan vara att jobba med blockprogrammering. Du ska få arbeta med appen ScrachJr på en Ipad. 

 

Du ska kunna:

  • programmera med hjälp av appen ScratchJr.
  • följa en instruktion både muntligt och skriftligt. 

 

Arbetssätt

Du ska:

  • på ett enkelt sätt redogöra för vad programmering är. 
  • följa både muntliga och skriftliga instruktioner.
  • göra en programmering i appen ScratchJr.
  • förklara för gruppen hur du har gjort din programmering.

Redovisningsform

  • visa ditt Scratch-uppdrag för klassen.
  • förklara hur du har gjort.

Bedömning

  • redogöra för vad programmering är. 
  • följa en muntlig instruktion
  • följa en skriftlig instruktion.
  • göra ett uppdrag i ScratchJr.
  • ge kamratbedömning.

Reflektion

  • Vad har jag lärt mig?
  • Hur lärde jag mig?
  • Vi använder oss av two stars and a wish när vi redovisar.

 


Läroplanskopplingar

kan använda kunskaper från de naturvetenskapliga, tekniska, samhällsvetenskapliga, humanistiska och estetiska kunskapsområdena för vidare studier, i samhällsliv och vardagsliv,

kan lösa problem och omsätta idéer i handling på ett kreativt och ansvarsfullt sätt,

kan lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga,

identifiera och analysera tekniska lösningar utifrån ändamålsenlighet och funktion,

identifiera problem och behov som kan lösas med teknik och utarbeta förslag till lösningar,

Matriser i planeringen

Innehåller inga matriser

Uppgifter
Uppdrag i "ScratchJr"

Hjälp och support

Academy

FAQ

Ge oss feedback