Skolbanken – inspiration och utveckling från hela landet

Programmering

Skapad 2018-05-07 15:14 i Hjortsbergsskolan Falkenberg
Gällande version from läsåret 2012/2013 för Falkenbergs kommunala skolor.
Grundskola 1 – 3 Teknik
Du kommer att möta grundläggande begrepp och funktioner inom programmering.

Innehåll

Syfte - förmågor och kunskaper som ska utvecklas

- Vi samtalar kring tekniska lösningar som underlättar för människan.

- Genom programmeringen kommer du stöta på och bekanta dig med begrepp och uttrycksformer.

Bedömning - vad och hur

- Få syn på de tekniska lösningar som finns i din vardag.

- Kunna använda begreppen.

- Genom att diskutera och resonera tillsammans kunna komma fram till fungerande lösningar.

Undervisning och arbetsformer

- Swift playground

- Programmera mera

- Bee bots

Kopplingar till läroplanen

  • Syfte
  • identifiera och analysera tekniska lösningar utifrån ändamålsenlighet och funktion,
    Tk
  • använda teknikområdets begrepp och uttrycksformer,
    Tk
  • Centralt innehåll
  • Några föremål i elevens vardag och hur de är anpassade efter människans behov.
    Tk  1-3
  • Hur föremålen i elevens vardag har förändrats över tid.
    Tk  1-3
  • Kunskapskrav
  • Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
    Tk  A 6
Beröm eller ge feedback på det här materialet genom att skriva en kommentar här: