Skolbanken – inspiration och utveckling från hela landet

Programmering 18/19

Skapad 2018-05-22 21:48 i Åsaskolan F-2 Kungsbacka Förskola & Grundskola
Ett uppstartsarbete i programmering för förskoleklass.
Grundskola 2 – 3 Bild Teknik Matematik Svenska
Vi lär oss om vad programmering är och vad som är programmerat. Vi kommer att arbeta analogt och digitalt och vi kommer att vidareutveckla vår problemlösningsförmåga.

Innehåll

Syfte - förmågor och kunskaper som ska utvecklas

Du ska utveckla din förmåga att styra/programmera, både analogt och digitalt, med hjälp av symboler och digitala verktyg.

Du ska utveckla din problemlösningsförmåga.

Du ska utveckla dina kunskaper kring hur programmering fungerar och hur det är uppbyggt steg för steg.

Undervisning och arbetsformer
Så här kommer vi att arbeta:

  • i par och i grupp
  • på iPad
  • på dator
  • se på film
  • med symbolkort
  • skapande

Begrepp

  • data
  • maskinkod
  • programmering
  • robot
  • bugg
  • loop
  • algoritm
  • blockprogrammering
  • AI, Artificiell Intelligens
  • symboler
  • digitala verktyg/hjälpmedel

Kopplingar till läroplanen

  • kan lösa problem och omsätta idéer i handling på ett kreativt och ansvarsfullt sätt,
    Gr lgr11
  • kan lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga,
    Gr lgr11
  • Syfte
  • pröva och utveckla idéer, lösa problem och omsätta idéerna i handling,
    Gr lgr11
  • Centralt innehåll
  • Bokstäver och andra symboler för att förmedla budskap.
    Gr lgr11  -
  • Digitala verktyg och medier för kommunikation.
    Gr lgr11  -
Beröm eller ge feedback på det här materialet genom att skriva en kommentar här: