Ämnen:
Teknik
·
Årskurs:
4 - 6
Björndammens skola F-6, Partille · Senast uppdaterad: 5 december 2018
Vad händer egentligen med mjölkförpackningen som du slänger i sophinken? Eller hur går det egentligen till när du tappar upp ett glas vatten? Vart kommer vattnet ifrån? Under detta temaområde på 6 dagar, kommer du att få utveckla kunskap kring tekniska system så som avloppssystemet och återvinningssystemet. Du kommer sedan att få använda kunskaperna till att skapa ett spel i Scratch. Du kommer då att utveckla kunskaper kring programmering.
Syfte (5)
identifiera och analysera tekniska lösningar utifrån ändamålsenlighet och funktion,
identifiera problem och behov som kan lösas med teknik och utarbeta förslag till lösningar,
använda teknikområdets begrepp och uttrycksformer,
värdera konsekvenser av olika teknikval för individ, samhälle och miljö, och
analysera drivkrafter bakom teknikutveckling och hur tekniken har förändrats över tid.
Centralt innehåll (12)
Hur olika komponenter samverkar i enkla tekniska system, till exempel i ficklampor.
Ord och begrepp för att benämna och samtala om tekniska lösningar.
Teknikutvecklingsarbetets olika faser: identifiering av behov, undersökning, förslag till lösningar, konstruktion och utprövning.
Egna konstruktioner med tillämpningar av hållfasta och stabila strukturer, mekanismer och elektriska kopplingar, i form av fysiska och digitala modeller.
Dokumentation i form av skisser med förklarande ord och begrepp, symboler och måttangivelser samt fysiska och digitala modeller.
Vanliga tekniska system i hemmet och samhället, till exempel nätverk för datakommunikation, vatten- och avloppssystem samt system för återvinning. Några delar i systemen och hur de samverkar.
Hur tekniska system i hemmet och samhället förändrats över tid och några orsaker till detta.
Konsekvenser av teknikval, till exempel för- och nackdelar med olika tekniska lösningar.
Några av datorns delar och deras funktioner, till exempel processor och arbetsminne. Hur datorer styrs av program och kan kopplas samman i nätverk.
Att styra egna konstruktioner eller andra föremål med programmering.
Säkerhet vid teknikanvändning, till exempel vid överföring av information i digitala miljöer.
Hur teknik ingår i och förändrar förutsättningar för olika yrken och inom alla samhällsområden.
Kriterier (6)
Eleven kan beskriva och ge exempel på enkla tekniska lösningar i vardagen och några ingående delar som samverkar för att uppnå ändamålsenlighet och funktion.
Dessutom kan eleven på ett enkelt sätt beskriva och ge exempel på några hållfasta och stabila konstruktioner i vardagen, deras uppbyggnad och de material som används.
Eleven kan genomföra mycket enkla teknikutvecklings- och konstruktionsarbeten genom att pröva möjliga idéer till lösningar samt utforma enkla fysiska eller digitala modeller.
Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt.
Eleven gör enkla dokumentationer av arbetet med skisser, modeller eller texter där intentionen i arbetet till viss del är synliggjord.
Eleven kan föra enkla och till viss del underbyggda resonemang dels kring hur några föremål eller tekniska system i samhället har förändrats över tid och dels kring tekniska lösningars fördelar och nackdelar för individ, samhälle och miljö.
Innehåller inga uppgifter