Skolbanken Logo
Skolbanken

Åldrar:

4 - 6

Samling (1) med programmering av Bluebot

Knekten förskola, Flen · Senast uppdaterad: 9 oktober 2018

En samling för att skapa glädje och nyfikenhet för teknik. Barnen får öva sig på att programmera en bluebot utifrån sin egen förkunskap.

Syfte:

  • Att skapa glädje och nyfikenhet för teknik.

 

Mål:

  • Att alla barn vågar prova att programmera blueboten.

 

Metod:

  1. Barngruppen delas in i mindre grupper med cirka sex barn i varje.
  2. Barnen och pedagogen sitter i ring på golvet runt bluebotkartan.
  3. Pedagogen tar fram en bluebot och sätter (med hjälp av barnens förslag om hur) igång denna.
  4. Var noga med att fundera och visa steg för steg (med hjälp av barnen) vilka knappar man ska trycka på. 
  5. Flytta roboten under programmeringen steg för steg på kartan för att förtydliga.
  6. Låt barnen prova att programmera i tur och ordning.
  7. Var noga med att visa glädje och uppmuntra barnen att hjälpa varandra.
  8. Visa glädje och skratta tillsammans när blueboten verkar ha en egen vilja och inte går dit barnen tänkt! ”Tokiga bluebot ville du gå och hälsa på triangeln i stället för kvadraten”. 
  9. När barnen provat högst två gånger var i tur och ordning så får barnen en bluebot var där de kan öva på att programmera själva. 
  10. Sprid glädje och uppmuntra barnen att prova bluebotarna tillsammans på kartan.

 

Material:

  • 6 bluebotar.
  • En bluebotkarta

 

Förberedelse:

  • Glöm inte att ladda bluebotarna

Läroplanskopplingar

utvecklar sin förmåga att urskilja teknik i vardagen och utforska hur enkel teknik fungerar,

upplever att det är roligt och meningsfullt att lära sig nya saker,

ta vara på barns vetgirighet, vilja och lust att lära samt stärka barns tillit till den egna förmågan,

Matriser i planeringen

Innehåller inga matriser

Uppgifter
Uppgift 1

Varför Skolbanken?

Alla delar med alla

Planeringar i Unikum

Vem driver Skolbanken och varför?

Vem äger materialet?

Hjälp och support

Academy

FAQ

Ge oss feedback