Ämnen:
Teknik
·
Årskurs:
7 - 8
Maserskolan, Borlänge · Senast uppdaterad: 9 januari 2019
Under det här arbetsområdet kommer du få lära dig att programmera med hjälp av JavaScript. Att programmera betyder att bestämma hur en dator ska fungera. Alla spel, appar och webbsidor är skapade av människor som lärt sig programmera. Nu ska du själv få lära dig att programmera, så att du kan göra dina egna spel där det är du som bestämmer vad som ska hända, när det ska hända och hur det ska hända.
V2-V5
Du kommer att få jobba med programmering och använda ett programmeringsspråk för att berätta för datorn vad du vill att den ska göra. Du ska skriva språket med ord som kallas programmeringskod, eller bara kod. Programmeringsspråket du ska använda heter Scratch. Med Scratch slipper du skriva koden, utan enkelt använda olika programmeringsblock för att skapa spelet.
Med JavaScript kan du programmera dina egna interaktiva berättelser, spel och animationer — och dela dina projekt med andra i onlinegemenskapen.
Video
Syfte (5)
identifiera och analysera tekniska lösningar utifrån ändamålsenlighet och funktion,
identifiera problem och behov som kan lösas med teknik och utarbeta förslag till lösningar,
använda teknikområdets begrepp och uttrycksformer,
värdera konsekvenser av olika teknikval för individ, samhälle och miljö, och
analysera drivkrafter bakom teknikutveckling och hur tekniken har förändrats över tid.
Centralt innehåll (3)
Tekniska lösningar inom kommunikations- och informationsteknik för utbyte av information, till exempel datorer, internet och mobiltelefoni.
Egna konstruktioner där man tillämpar styrning och reglering, bland annat med hjälp av programmering.
Internet och andra globala tekniska system. Systemens fördelar, risker och begränsningar.
Innehåller inga matriser