Ämnen:
Matematik, Svenska, Teknik
·
Årskurs:
F
Frennarps byskola, Halmstad · Senast uppdaterad: 4 september 2018
Vi kommer under några veckor att fördjupa oss i animering och programmering. Vi ska använda appen Scratch Jr
- programmera sina egna interaktiva sagor och spel.
- olika begrepp som hör till programmering.
- hur man programmerar på ett lekfullt sätt.
- få programmera och skapa en saga med hjälp av olika kommandon.
- jobba med iPads och programmera i spel (Scratch Jr).
- Visa förståelse för vad som är programmering.
- Vara delaktig i diskussioner och aktiviteter under lektioner.
- presentera sin programmering för varandra.
Syfte (4)
pröva och utveckla idéer, lösa problem och omsätta idéerna i handling,
skapa och upprätthålla goda relationer samt samarbeta utifrån ett demokratiskt och empatiskt förhållningssätt,
använda matematiska begrepp och resonemang för att kommunicera och lösa problem,
utforska och beskriva företeelser och samband i natur, teknik och samhälle, och
Centralt innehåll (5)
Digitala verktyg och medier för kommunikation.
Olika material, redskap och tekniker för att skapa och uttrycka sig.
Enkla matematiska resonemang för att undersöka och reflektera över problemställningar samt olika sätt att lösa problem.
Några vanliga tekniska lösningar i elevernas vardag, hur de är uppbyggda, fungerar och skulle kunna förbättras.
Initiera, organisera och delta i lekar av olika slag.
Innehåller inga matriser
Innehåller inga uppgifter